Kalendarium – marzec, kwiecień

14.05.2010

Kalendarium prawne na marzec i kwiecień.

marzec

 
29.03.2010
weszło w życie
Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U. Nr 48, poz. 280)
 
Rozporządzenie określa regulamin postępowania przy rozpatrywaniu odwołań wnoszonych w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W rozporządzeniu określono wymogi formalne odwołania, sposób wnoszenia odwołania w formie elektronicznej, a także postępowanie z wniesionym odwołaniem (czynności wstępne, przygotowawcze, rozprawa, orzeczenie). Rozporządzenie zastępuje wcześniejsze rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz.U. Nr 187, poz. 1327 oraz z 2008 r. Nr 188, poz. 1156), które straciło moc prawną. Zgodnie z przepisami przejściowymi nowe rozporządzenie ma zastosowanie do odwołań dotyczących postępowań o udzielenie zamówienia publicznego i konkursów wszczętych od dnia 29 stycznia 2010 r. Czynności dokonane na podstawie wcześniejszego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 2 października 2007 r. pozostają w mocy.
 
 
 
kwiecień
 
05.04.2010
weszło w życie
Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz.U. Nr 53, poz. 311)
 
Rozporządzenie określa zakres informacji, jakich podmioty ubiegające się o pomoc de minimis (rodzaj pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom, która nie wymaga notyfikacji Komisji Europejskiej) muszą przedłożyć podmiotowi udzielającemu pomocy. Do zakresu tego należą informacje dotyczące wnioskodawcy oraz jego sytuacji ekonomicznej, w tym sprawozdania finansowe za okres trzech ostatnich lat obrotowych, sporządzane zgodnie z przepisami o rachunkowości, a także informacje o prowadzonej działalności gospodarczej, w związku z którą wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis, oraz pomocy otrzymanej w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, na pokrycie których ma być przeznaczona pomoc de minimis. Powyższe informacje przekazuje się na formularzu, którego wzór został określony w załączniku do rozporządzenia.
zob. też.: http://pl.wikipedia.org/wiki/Komisja_Europejska
08.04.2010
ogłoszono
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 8 kwietnia 2010 r. w sprawie prawa do żądania odszkodowania od gminy za niedostarczenie lokalu socjalnego (sygn. akt P1/08)
 
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 18 ust. 5 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego w związku z art. 417 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny jest zgodny z art. 167 ust. 4 konstytucji oraz nie jest niezgodny z art. 167 ust. 1 konstytucji.
Przedmiotem oceny TK był przepis przywracający pełną odpowiedzialność gminy wobec właściciela lokalu objętego wyrokiem eksmisyjnym za niedostarczenie lokalu socjalnego. Trybunał rozpoznał pytanie prawne Sądu Rejonowego w Grudziądzu Wydział I Cywilny, którego zdaniem kwestionowane przepisy są niezgodne z konstytucją. Według sądu pytającego ustawodawca przerzucił wyłącznie na gminy ciężar ponoszenia konsekwencji braku lokali socjalnych na rynku, nie stwarzając przy tym żadnego sprawnie działającego systemu pozwalającego na zaangażowanie środków z budżetu państwa, dzięki któremu gminy mogłyby pozyskiwać środki publiczne na stworzenie odpowiedniego dostępu obywateli do lokali socjalnych. Sąd Rejonowy w Grudziądzu twierdził również, że obowiązek wypłaty odszkodowań, na podstawie kwestionowanego przepisu art. 18 ust. 5 ustawy, powoduje zmianę zakresu zadań i kompetencji gmin.
TK nie podzielił powyższych wątpliwości Sądu Rejonowego w Grudziądzu, zaznaczając, że odpowiedzialność odszkodowawcza gminy jest związana z jednym z jej podstawowych zadań, jakim jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków wspólnoty samorządowej, w tym dostarczanie lokali socjalnych w celu realizacji wyroków eksmisyjnych. Niedostarczenie lokalu socjalnego w celu realizacji eksmisji, podobnie jak niewywiązywanie się przez organy władzy publicznej z każdego innego zadania, może powodować konieczność wypłaty odszkodowania, co wynika z art. 77 ust. 1 konstytucji. Zdaniem Trybunału nie można więc uznać, że obowiązek wypłaty odszkodowań stanowi nowe zadanie gmin. Wypłata odszkodowań za niedostarczenie lokalu socjalnego stanowi konsekwencję braku realizacji jednego z podstawowych zadań własnych. Możliwość wypłaty wyższych odszkodowań nie oznacza natomiast zmiany zakresu zadań i kompetencji gmin. Odnośnie do wątpliwości sądu pytającego, dotyczących braku rozwiązań systemowych służących wspieraniu gmin w celu stworzenia odpowiedniego dostępu obywateli do lokali socjalnych, Trybunał stwierdził, że gminy mogą ubiegać się o uzyskanie dotacji celowych z budżetu państwa na zapewnienie lokali socjalnych.
 
10.04.2010
weszła w życie
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 47, poz. 278) 
 
Ustawa ma na celu wdrożenie przepisów dyrektywy 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotyczącej usług na rynku wewnętrznym (Dz.Urz. L 376 z 27 grudnia.2006 r., str. 36). Nowe regulacje mają przyczynić się do ułatwienia podejmowania i wykonywania działalności usługowej przez podmioty z innych państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego i podmioty krajowe. Ustawa określa zasady świadczenia usług na terytorium Polski. Zgodnie z definicją ustawową usługa to świadczenie wykonywane przez usługodawcę na własny rachunek, zwykle za wynagrodzeniem, w szczególności usługi budowlane, handlowe oraz usługi świadczone w ramach wykonywanego zawodu. Zgodnie z nowymi przepisami usługodawca z innego państwa członkowskiego może czasowo świadczyć usługi bez konieczności uzyskiwania wpisu do rejestru przedsiębiorców albo ewidencji działalności gospodarczej. Zobowiązany będzie jednak do uzyskania certyfikatu, koncesji, licencji, zezwolenia, zgody czy wpisu do rejestru działalności regulowanej lub innego właściwego rejestru, jeżeli będą tego wymagały przepisy odrębne ze względu na porządek publiczny, bezpieczeństwo publiczne, zdrowie publiczne lub ochronę środowiska naturalnego. Artykuł 10 ustawy szczegółowo określa, jakie informacje usługodawca musi podać usługobiorcy przed zawarciem umowy na piśmie, a w przypadku braku pisemnej umowy – przed rozpoczęciem świadczenia usługi. Na wniosek usługobiorcy usługodawca obowiązany jest udostępnić także informacje o prowadzonej działalności związanej bezpośrednio z oferowaną usługą, o spółkach, w których uczestniczy, które są bezpośrednio powiązane ze świadczoną usługą, oraz o środkach podjętych w celu uniknięcia konfliktu interesów. Niedopełnienie obowiązku podania usługobiorcy informacji określonych w ustawie albo podanie informacji nieprawdziwych podlega karze grzywny. Ustawa określa także zasady współpracy międzynarodowej organów administracji publicznej, samorządu zawodowego oraz innych organów władzy publicznej właściwych w sprawach podejmowania, wykonywania lub zakończenia świadczenia usługi. Współpraca ta ma polegać w szczególności na wymianie informacji dotyczących usługodawców i świadczonych przez nich usług oraz przeprowadzaniu kontroli działalności usługodawców.
Ustawa wprowadza zmiany w wielu ustawach, m.in. ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne i górnicze (Dz.U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947), ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarowaniu nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603), ustawie z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz.U. Nr 122, poz. 1321), ustawie z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz.U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858).
 
23.04.2010
weszła w życie
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. Nr 56, poz. 338)
 
Ustawa wprowadza zmianę w ustawie z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, polegającą na skróceniu z sześciu miesięcy do czterech miesięcy, licząc od dnia złożenia wniosku, terminu na wydanie przez urząd skarbowy decyzji określającej kwotę zwrotu części wydatków na zakup materiałów budowlanych w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części. Do czterech miesięcy został skrócony także termin na wypłatę kwoty zwrotu. Ustawa ma zastosowanie do wniosków złożonych po dniu wejścia w życie ustawy. 
24.04.2010
weszła w życie
Ustawa z dnia 19 lutego 2010 r. o zmianie ustawy o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz.U. Nr 57, poz. 358)
 
Nowelizacja uzupełnia, określony w art. 38 ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (Dz.U. Nr 84, poz. 700), katalog inwestycji towarzyszących inwestycjom w zakresie realizacji terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu o dwa dodatkowe odcinki gazociągów na terenie województwa dolnośląskiego, tj. gazociągu Jeleniów–Dziwiszów oraz gazociągu granica Rzeczypospolitej Polskiej (Lasów)–Taczalin–Radakowice–Gałów–Wierzchowice (powiat milicki). Powyższe inwestycje mają na celu znaczne zwiększenie przepustowości przesyłu gazu w Polsce południowo-zachodniej.
 
27.04.2010
weszło w życie
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 marca 2010 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, mazowieckim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, pomorskim, śląskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim, wielkopolskim, zachodniopomorskim (Dz.U. Nr 59, poz. 371)
 
W 16 załącznikach do rozporządzenia ustalono przebieg dróg krajowych w poszczególnych województwach w Polsce. Rozporządzenie aktualizuje przebieg dróg krajowych ustalony dotychczas w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 14 marca 2005 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwach lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i wielkopolskim (Dz.U. Nr 55, poz. 486) oraz rozporządzeniu Ministra Transportu z dnia 12 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia przebiegu dróg krajowych w województwach dolnośląskim, kujawsko-pomorskim, mazowieckim, pomorskim, śląskim i zachodniopomorskim (Dz.U. Nr 227, poz. 1679). Przywołane rozporządzenia straciły moc prawną.
 
 
Aneta Malan-Wijata
 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in