Pracownik urzędu kierownikiem budowy?

20.03.2009

Na pytania dotyczące Prawa budowlanego odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

Pracownik urzędu kierownikiem budowy?
Jestem pracownikiem urzędu gminy na stanowisku inspektora ds. budownictwa. Nie wydaję decyzji o warunkach zabudowy ani pozwoleń na budowę i nie mam nic wspólnego z racji pełnienia funkcji z inwestorami budującymi na terenie gminy. Czy mogę wykonywać projekty budowlane i pełnić obowiązki kierownika budowy dla osób prywatnych poza obowiązkami służbowymi. Pozwolenia na budowę wydaje starostwo powiatowe.

Prowadzący postępowania administracyjne pracownicy organów administracji powinni podejmować czynności świadczące o ich bezinteresowności oraz powstrzymywać się od wykonywania czynności, które mogłyby ich narazić na zarzut stronniczości. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 z późn. zm.) pracownik samorządowy nie może wykonywać zajęć tożsamych, pozostających w sprzeczności lub związanych z zajęciami, które wykonuje w ramach obowiązków służbowych, wywołujących uzasadnione podejrzenie o stronniczość lub interesowność. Przykładem naruszenia tych przepisów jest łączenie pracy w komórce urzędu miasta właściwej do spraw administracji architektoniczno-budowlanej z wykonywaniem samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie.
W razie naruszenia przez pracownika samorządowego któregokolwiek z zakazów, o których mowa w ust. 1, pracodawca samorządowy niezwłocznie rozwiązuje bez wypowiedzenia stosunek pracy z takim pracownikiem w trybie art. 52 § 2 i 3 kodeksu pracy lub odwołuje go ze stanowiska (art. 18 ust. 2 przedmiotowej ustawy).
Natomiast zwierzchnikiem służbowym pracowników organów administracji architektoniczno-budowlanej szczebla powiatowego pozostaje starosta. A zatem wszelkimi nieprawidłowościami w wykonywaniu obowiązków służbowych przez pracowników starostw mogą zająć się jedynie właściwi starostowie. Do kompetencji starosty należy ocena, czy w konkretnym przypadku wykonywanie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie wpłynęło na rzetelność i bezstronność wykonywanych czynności służbowych.

Wątpliwości kierownika budowy.

1. Nadzór budowlany  zażądał, aby kierownik budowy potwierdził własnoręcznym podpisem na każdym certyfikacie materiałów użytych do wykonania konstrukcji wieży telekomunikacyjnej, że ten materiał jest wbudowany w wykonaną konstrukcję stalową. Kierownicy budów nie chcą się z tym zgodzić, ponieważ nie wiemy, z jakich materiałów wykonano wieżę. Producent wieży przekazuje nam indywidualne certyfikaty na każdy z materiałów (a jest ich w konstrukcji kilkadziesiąt rodzajów) oraz certyfikat na pokrycie konstrukcji warstwą cynku ogniowego. Przekazuje również atest kompleksowy dla całej wieży. I tylko ten główny atest dla całej wieży kierownicy podpisują. Jeśli podpiszemy poszczególne atesty, potwierdzimy przecież nieprawdę przy wystąpieniu o pozwolenie na użytkowanie. Przypuszczamy, że producent podaje prawidłowe atesty, ale tego w 100 procentach nie wiemy. Czy PINB ma prawo nas zmuszać do podpisu atestów, co do których nie jesteśmy w stanie się wypowiedzieć, i kto powinien je potwierdzić?

2. Starostwo powiatowe nie zezwala na przyniesienie do ostemplowania druku dziennika budowy zakupionego kompleksowo przez naszą firmę (w celu ich ujednolicenia dla wszystkich budów), tylko żąda wykupienia takiego druku na terenie starostwa za 50 zł. Zakupienie dziennika w drukach akcydensowych kosztuje ok. 5 do 7 zł. Czy takie postępowanie starostwa jest zgodne z prawem i czy starostwo może nakazać zapłacić za ich dziennik stawkę prawie dziesięciokrotną? Jeśli ktoś nie chce się zgodzić na taką niegodziwą opłatę, jest odprawiony z kwitkiem i dziennik budowy nie jest wydany zainteresowanemu. Za drugi tom dziennika dla tej samej budowy również należy zapłacić 50 zł.

3. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierownik budowy wykonał dla danej budowy plan BIOZ i podał w piśmie zgłaszającym rozpoczęcie budowy, iż taki plan BIOZ jest wykonany i znajduje się na terenie budowy. Nadzór budowlany nie żąda złożenia oświadczenia, ale egzemplarza planu BIOZ do wglądu i sprawdzenia jego treści. Czy takie działanie PINB jest prawidłowe i zgodne z obowiązującymi przepisami?

Ad 1. Zgodnie z art. 46 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) kierownik budowy (rozbiórki), a jeżeli jego ustanowienie nie jest wymagane – inwestor, jest obowiązany przez okres wykonywania robót budowlanych przechowywać dokumenty stanowiące podstawę ich wykonania, a także oświadczenie dotyczące wyrobów budowlanych jednostkowo zastosowanych w obiekcie budowlanym, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. Nr 92, poz. 881), oraz udostępniać te dokumenty przedstawicielom uprawnionych organów.
Natomiast zasadniczym potwierdzeniem dla uczestnika procesu budowlanego, iż stosuje wyrób budowlany z zachowaniem wymagań określonych w art. 10 Prawa budowlanego (Pb), jest fakt właściwego jego oznakowania znakiem CE lub znakiem budowlanym, zależnie od rodzaju wyrobu, oraz dołączenie do niego wymaganej informacji.
Należy również zauważyć, że zgodnie z art. 81c ust. 1 pkt 2 Pb organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego (szczególnie powiatowi inspektorzy nadzoru budowlanego) przy wykonywaniu zadań określonych przepisami Prawa budowlanego mogą żądać od uczestników procesu budowlanego, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego informacji lub udostępnienia dokumentów świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu albo jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym. W ocenie GUNB właściwe oznakowanie wyrobu budowlanego wraz z dołączoną do wyrobu właściwą informacją, o której mowa w przepisach odrębnych (zob. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie systemów oceny zgodności, wymagań, jakie powinny spełniać notyfikowane jednostki uczestniczące w ocenie zgodności, oraz sposobu oznaczania wyrobów budowlanych oznakowaniem CE – Dz.U. Nr 195, poz. 2011 – oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie sposobów deklarowania zgodności wyrobów budowlanych oraz sposobu znakowania ich znakiem budowlanym – Dz.U. Nr 198, poz. 2041 z poźn. zm.), może być uznane przez przeprowadzającego kontrolę stosowania wyrobów budowlanych, np. przez powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, za informację wskazującą, że stosowany wyrób budowlany został dopuszczony do obrotu zgodnie z przepisami. Ze sformułowania art. 81c ust. 1 pkt 2 Pb wynika także, iż dokumentem potwierdzającym, że wyrób budowlany został dopuszczony do obrotu, będzie oświadczenie kierownika budowy.
Natomiast kierownik budowy nie ma obowiązku składania podpisów na dokumentacji wyrobu budowlanego.

Ad 2. Zgodnie z art. 45 ust. 1 Pb dziennik budowy stanowi urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej.
Natomiast w myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia (Dz.U. Nr 108, poz. 953 z późn. zm.) inwestor występuje do organu, który wydał decyzję o pozwoleniu na budowę, o wydanie dziennika budowy. Organ ten wydaje dziennik budowy w terminie 3 dni od dnia, w którym decyzja o pozwoleniu na budowę stała się ostateczna, za zwrotem kosztów związanych z jego przygotowaniem (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia).
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że dziennik budowy wydawany jest przez organ administracji architektoniczno-budowlanej za zwrotem poniesionych kosztów, związanych z jego przygotowaniem. Jednak inwestor może zakupić i dostarczyć organowi odpowiedni dziennik budowy. Dostarczony w ten sposób dziennik musi spełniać wymagania określone w rozporządzeniu w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki, tablicy informacyjnej oraz ogłoszenia zawierającego dane dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony zdrowia. Zgodnie z § 5 ust. 1 przedmiotowego aktu prawnego dziennik budowy ma format A4, ponumerowane strony i jest zabezpieczony przed zdekompletowaniem. Strony dziennika budowy przeznaczone do wpisów są podwójne: oryginał i kopia z perforacją umożliwiającą łatwe jej wyrywanie. Na poszczególne strony dziennika budowy organ wydający dziennik nanosi pieczęcie (§ 5 ust. 2 wymienionego rozporządzenia). Na stronie tytułowej dziennika budowy organ zamieszcza numer, datę wydania oraz liczbę stron dziennika, imię i nazwisko lub nazwę (firmę) inwestora, rodzaj i adres budowy, rozbiórki lub montażu, numer i datę wydania pozwolenia na budowę oraz pouczenie o sposobie prowadzenia dziennika i odpowiedzialności określonej w art. 93 pkt 4 Pb (§ 6 ust. 1 przedmiotowego rozporządzenia). Spełnienie powyższych wymagań jest podstawą wydania dziennika budowy inwestorowi.

Ad 3. W myśl art. 41 ust. 4 pkt 1 Pb inwestor jest obowiązany zawiadomić o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę, właściwy organ oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem, co najmniej na 7 dni przed ich rozpoczęciem, dołączając na piśmie m.in. oświadczenie kierownika budowy (robót), stwierdzające sporządzenie planu BIOZ. Powyższy przepis wyraźnie stanowi o obowiązku dołączenia oświadczenia kierownika budowy, a nie sporządzonego przez niego planu bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in