Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Projektowanie i budowa dróg - nowelizacja przepisów

13.09.2019

Jakie zmiany wprowadzono w 2019 roku w rozporządzeniach dotyczących projektowania i budowy dróg? Jak zmieniły się przepisy techniczno-budowlane dotyczące autostrad płatnych?

 

Ministerstwo Infrastruktury prowadzi prace zmierzające do opracowania zupełnie nowej struktury przepisów techniczno-budowlanych, które docelowo zastąpią rozporządzenia w sprawie warunków technicznych dla dróg. Realizowane opracowania mają posłużyć do przygotowania w perspektywie około dwóch lat nowoczesnych i jednoznacznych wymagań technicznych w drogownictwie. Do tego czasu zdecydowano się na ich nowelizację.

 

 

13 września 2019 r. weszły w życie trzy rozporządzenia Ministra Infrastruktury, nowelizujące obowiązujące rozporządzenia:

  • w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie,
  • w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie,
  • w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.

 

Według informacji z Ministerstwa Infrastruktury, rozporządzenia zawierają przede wszystkim korekty, doprecyzowania i uszczegółowienia. Celem nowelizacji nie jest wprowadzanie nowych rozwiązań i warunków dla projektowania i budowy dróg oraz usunięcie niejasności w już obowiązujących przepisach. Wprowadzany jest szereg ułatwień i uproszczeń, a wybrane przepisy, ze względu na optymalizację dotychczasowych wymagań i likwidację barier prawnych, pozwolą na sprawniejsze i szybsze przygotowywanie inwestycji drogowych, bez obniżania poziomu bezpieczeństwa dla użytkowników dróg publicznych.

 

Największą grupę propozycji zmian w przepisach oparto na doświadczeniach resortu wynikających z rozpatrywania wniosków o odstępstwa od przepisów nowelizowanych rozporządzeń. Zmiany te pozwolą na zniesienie konieczności uzyskiwania zgody na odstępstwo w przypadkach, które nie wpływają istotnie na obniżenie poziomu bezpieczeństwa, a mogą przyczynić się do znacznego przyspieszenia realizacji inwestycji. Tym samym podpisane rozporządzenia uelastyczniają przepisy, przy jednoczesnym minimalizowaniu obciążeń.

 

Ministerstwo szacuje, że dzięki wprowadzanym zmianom możliwe będzie skrócenie czasu uzyskania decyzji pozwalającej na realizację inwestycji średnio o około cztery miesiące, niezbędne na uzyskanie zgody na odstępstwo.

 

Z rozporządzeniami można zapoznać się na stronie Dziennika Ustaw:

 

 

Powstanie podręcznik dla projektantów drogowych obiektów inżynierskich

W związku ze zmianą podejścia do projektowania drogowych obiektów inżynierskich na obciążenia ruchome, resort infrastruktury 30 sierpnia 2019 r. podpisał z firmą PROMOST CONSULTING z Rzeszowa umowę na opracowanie podręcznika pt. „Projektowanie obiektów mostowych według Eurokodów w praktyce”.

 

Będzie to praktyczny zbiór działań, pokazujący w przystępny sposób, na konkretnych przykładach, procedurę projektowania obiektów mostowych według Eurokodów, w tym zawierający przede wszystkim przykłady obliczeń niezbędnych do prawidłowego zaprojektowania obiektu.

 

MI

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube