Termin 5-letniego przeglądu

12.05.2011

Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.

Bardzo proszę o wyjaśnienie terminu przeprowadzenia 5-letniego przeglądu budynku.

Budynek hotelu uzyskał pozwolenie na użytkowanie 12.12.2006 r. Posiada dach o powierzchni przekraczającej 2000 m2. Odbywają się dwa przeglądy w ciągu roku. Czy przegląd 5-letni powinien się odbyć do 31.05.2011 czy do 30.11.2011 r.?

 

Ustawa z dnia 10 maja 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane (Pb) oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 99, poz. 665) nałożyła na właścicieli lub zarządców obiektów budowlanych obowiązek przeprowadzania co najmniej dwukrotnych w ciągu roku obowiązkowych okresowych kontroli stanu technicznego – przed i po okresie zimowym – w stosunku do dwóch rodzajów obiektów. Obowiązkiem tym zostały objęte budynki, które posiadają określoną powierzchnię zabudowy (przekraczającą 2000 m²) oraz inne obiekty budowlane posiadające dach o wskazanej w przepisie powierzchni (przekraczającej 1000 m2). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 62 ust. 1 pkt 3 Pb (Dz.U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623) obowiązkowa okresowa kontrola budynków zależy od powierzchni ich zabudowy. Natomiast pozostałe obiekty budowlane (poza budynkami) kontroluje się ze względu na powierzchnię dachu. W rezultacie budynki niezależnie od powierzchni dachu, które nie posiadają powierzchni zabudowy przekraczającej 2000 m2, nie podlegają okresowym kontrolom, o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane, bez względu na powierzchnię dachu.

Mając na względzie powyższe, zaznaczyć należy, że obowiązkowa kontrola okresowa obiektów wielkopowierzchniowych przed okresem zimowym powinna zostać przeprowadzona w terminie do 30 listopada, natomiast po okresie zimowym do 31 maja. Należy przy tym pamiętać, że Pb zobowiązuje zarządcę lub właściciela do przeprowadzenia co najmniej dwukrotnych w ciągu roku obowiązkowych okresowych kontroli stanu technicznego obiektów wielkopowierzchniowych. Oznacza to, że ww. obiekty mogą zostać poddane większej liczbie kontroli. Natomiast osoba dokonująca kontroli tych obiektów zobowiązana została do bezzwłocznego pisemnego zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o przeprowadzonej kontroli.

Jednocześnie należy podkreślić, że zakres przeprowadzanej w ciągu roku dwukrotnej kontroli okresowej, o której mowa w Pb, pokrywa się z zakresem dotychczasowej kontroli rocznej, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 Pb. A zatem w każdym roku kalendarzowym właściciel bądź zarządca obiektu budowlanego oprócz dotychczasowej kontroli rocznej zobowiązany jest przeprowadzić dodatkową kontrolę w tym samym zakresie. Pierwsza kontrola musi być przeprowadzona do dnia 31 maja, natomiast druga do 30 listopada. Tym samym kontrola powinna obejmować sprawdzenie stanu technicznego elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas użytkowania obiektu.

Należy ponadto zaznaczyć, że zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 2 Pb obiekty budowlane powinny być w czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę kontroli okresowej co najmniej raz na pięć lat, polegającej na sprawdzeniu stanu technicznego i przydatności do użytkowania obiektu budowlanego, estetyki obiektu budowlanego oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów. Oznacza to, że obligatoryjnej okresowej kontroli co najmniej raz na pięć lat podlegają elementy użytkowanych obiektów budowlanych wymienione w powyższym przepisie. Należy ponadto pamiętać, że ww. kontrola powinna być przeprowadzona co najmniej raz na pięć lat, w dowolnym miesiącu, przy czym przerwa między poszczególnymi kontrolami nie powinna przekraczać pięć lat, niezależnie od terminów kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 3 ustawy Pb. Jednak w przypadku obiektów budowlanych użytkowanych nie dłużej niż pięć lat, dla których przedmiotowa kontrola będzie przeprowadzana po raz pierwszy, powinna być ona wykonana po upływie pięciu lat, np. jeżeli budynek został oddany do użytkowania 12 grudnia 2006 r., kontrola 5-letnia powinna być przeprowadzona po 12 grudnia 2011 r.

Natomiast, jeżeli budynek hotelu posiada powierzchnię zabudowy powyżej 2000 m2, to zgodnie z art. 62 ust. 1 pkt 3 Pb powinien zostać bezzwłocznie poddany kontroli w zakresie, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy. Należy ponadto podkreślić, że art. 62 ust. 1 pkt 3 Pb obowiązuje właścicieli oraz zarządców obiektów budowlanych od dnia wejścia w życie ustawy, tj. od dnia 20 czerwca 2007 r. Oznacza to, że pierwszą kontrolę obiektów wielkopowierzchniowych, w zakresie o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 Pb, właściciele oraz zarządcy powinni byli przeprowadzić do 30 listopada 2007 r.

Może się zdarzyć sytuacja, w której w danym w roku kalendarzowym zachodzi konieczność przeprowadzenia kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ustawy – Prawo budowlane. Należy jednak pamiętać, że zakres kontroli pięcioletniej określonej w art. 62 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy i kontroli rocznej uregulowanej w art. 62 ust. 1 pkt 1 jest różny, z wyjątkiem części budowlanej kontroli rocznej, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. a) Pb, który to zakres pokrywa się z zakresem kontroli pięcioletniej. Właściciel lub zarządca w roku kalendarzowym, w którym przypada kontrola pięcioletnia, może przeprowadzić jedną kontrolę, która obejmowałaby zakres kontroli rocznej i pięcioletniej. Ponadto właściciel lub zarządca w ramach tej kontroli powinien przeprowadzić kontrolę roczną w zakresie, o którym mowa w art. 62 ust. 1 pkt 1 lit. b) i c) Pb. Tym samym może on przeprowadzić jedną kontrolę i spełnić w ten sposób obowiązek przeprowadzenia kontroli rocznej i pięcioletniej. Jednak sporządzany z takiej kontroli protokół powinien zawierać informacje świadczące o spełnieniu obowiązków wynikających z art. 62 ust. 1 pkt 1 i 2 Pb. Przeprowadzenie takiej kontroli nie zwalnia jednak właściciela bądź zarządcy z przeprowadzenia dodatkowej kontroli w terminie do dnia 31 maja albo do 30 listopada, o której mowa w art. 62 ust. 1 pkt 3 Pb.

Przypomnieć należy, że odpowiedzialności karnej podlega ten, kto nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust. 1 Pb. Osoba ta, zgodnie z art. 93 pkt 8 Pb, podlega karze grzywny.

 

Niniejsze teksty nie stanowią oficjalnej wykładni prawa i nie są wiążące dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in