Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

3 trendy w centrach handlowych

22.08.2019

Gastronomia na zewnętrz, coworkingi, szersza oferta dla klientów nie tylko przez Internet – to trzy główne nurty na rynku centrów handlowych w Polsce według ekspertów CBRE.

Centra handlowe – nowe trendy

Rynek centrów handlowych stabilnie rośnie i nie przestanie – z raportu CBRE „Poland Market Outlook 2019” wynika, że na koniec marca 2019 r. całkowita przestrzeń obiektów handlowych w Polsce wynosiła 12 mln m², a do końca tego roku ma wzrosnąć o ok. 370 tys.

 

– Większość centrów handlowych w ostatnim czasie zdecydowała się na odnowienie swojej części restauracyjnej, dzięki czemu dotychczas duże i bezosobowe, usiane głównie stolikami i krzesłami przestrzenie nabrały bardziej relaksującego i intymnego charakteru. Potrzebą chwili jest również nowa przestrzeń na coworkingi – to kolejna funkcja, która uzupełnia szeroką ofertę obiektów zakupowo-rozrywkowych o aspekt biznesowy. Z kolei ogromna oferta e-commerce wywiera na sklepy stacjonarne presję rozszerzania listy produktów – klient widząc rzecz w Internecie chce ją sprawdzić na żywo, co nie zawsze jest możliwe i może wywoływać frustrację – mówi Magdalena Frątczak, szefowa sektora handlowego w CBRE.

 

Fot. jarmoluk/pixabay

 

Czytaj także: Rośnie rynek nieruchomości handlowych. Raport

 

Centra handlowe – poszerzanie funkcji gastronomicznej, sprzedażowej i coworking

Powierzchnie przeznaczone na gastronomie w centrach handlowych zajmują coraz więcej miejsca, wychodząc na zewnątrz obiektów. Tak jest np. w Vivo! Lublin i Galerii Młociny, gdzie stworzono zewnętrzne tarasy, czy Galerii Kazimierz, w której powierzchnia gastronomiczna jest za drzwiami obiektu, obejmując odnowiony plac miejski. To zmiany, które miały na celu podarowanie klientom więcej komfortu i prywatności po wizytach w głośnych sklepach, zwłaszcza osobom, które ciężko znoszą hałaśliwe i szybko zmieniające się otoczenie, np. osobom starszym i bardzo małym dzieciom.

W galeriach zaczęły się też pojawiać przestrzenie coworkingowe. Przykładem jest bardzo dobrze zaaranżowana powierzchnia w nowej Galerii Młociny w Warszawie czy w Vivo! Lublin. Są one zazwyczaj tworzone w tych częściach centrów, które z obiektywnych przyczyn nie mogą być przeznaczone na handel czy rozrywkę. Dzięki dodaniu tej nowej funkcji biznesowej centra są w stanie zatrzymać klientów na jeszcze więcej godzin.

Centra handlowe zdecydowanie dominują nad e-commerce pod względem konwersji zakupowej – wynosi ona między 12–20% w zależności od kategorii obiektu, w outletach nawet 75%, a w Internecie jedynie 1–2%. E-commerce stoi w służbie sprzedaży stacjonarnej, wpływając na postrzeganie marek i implikując zakupy w realu. Widząc szeroką ofertę w Internecie klienci chcą mieć taki sam wybór w sklepach stacjonarnych, co często nie jest możliwe i powoduje dyskomfort zakupowy.

 

Fot. geralt/pixabay

 

Rynek centrów handlowych rośnie

Rynek tradycyjnych powierzchni handlowych w Polsce jest dojrzały, lecz wciąż stabilnie rośnie. Odzwierciedlają to coraz wyższe wskaźniki nasycenia. Jak wskazuje raport „Poland Market Outlook 2019” za I kwartał br., całkowita przestrzeń obiektów zakupowych wynosi ponad 12 mln m². Składało się na nią 438 centrów handlowych, 77 parków handlowych i 16 centrów wyprzedażowych. W tym roku wzrost nowoczesnej powierzchni handlowej szacuje się na około 370 tys. m². Aktywność deweloperów koncentruje się obecnie głównie w mniejszych miastach. Zdecydowana większość nowych projektów (ok. 80%) powstaje w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

 

Przeczytaj także: 6 kluczowych zjawisk na rynku nieruchomości komercyjnych

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube