Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Największe inwestycje w Polsce: 960 projektów za 420 mld zł

05.07.2019

W których regionach realizowane są największe i najdroższe polskie inwestycje? W których segmentach rynku budowlanego inwestuje się najwięcej?

 

Pomimo prognozowanej na najbliższe lata niższej dynamiki polskiego rynku budowlanego, potencjał inwestycyjny większości województw pozostaje znaczący. Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek budowlany w Polsce 2019-2025 – analiza 16 województw”, łączna szacunkowa wartość 960 największych realizowanych i planowanych inwestycji w Polsce to aż 420 mld zł, czyli blisko dwa razy tyle ile wynosi roczna wartość całego rynku budowlanego.

 

Zobacz też: Wizja branży budowlanej 2025. Raport

 

Fot. stock.adobe (Calado)

Wartość największych inwestycji w Polsce

W raporcie zaprezentowano zestawienie prawie tysiąca inwestycji mających największy wpływ na przyszłą koniunkturę na lokalnych rynkach budowlanych. Łączna szacunkowa wartość projektów w fazie budowy to ok. 100 mld zł, a projektów na etapie przetargu bądź planowania - 320 mld zł. W każdym województwie analizie poddano 60 najważniejszych inwestycji (po 30 z segmentów budownictwa kubaturowego oraz inżynieryjnego). Średnio na jedną analizowaną inwestycję przypada kwota 440 mln zł, z czego dla budynków jest to 210 mln zł, a w przypadku obiektów inżynieryjnych aż 670 mln zł (przy czym średnia wartość projektów inżynieryjnych może być ostatecznie niższa, gdyż w przyszłości największe inwestycje, zwłaszcza drogowe, zostaną zapewne podzielone na mniejsze etapy realizacyjne).

Największe inwestycje w Polsce – podział na branże i województwa

Analiza realnych planów inwestycyjnych (wyłączając kilka mega-inwestycji, których realizacja wciąż jest mało prawdopodobna) wskazuje na to, iż liderami pod względem wartości projektów są województwa mazowieckie i pomorskie (po ok. 50 mld zł). W przypadku Mazowsza najwięcej dużych inwestycji planowanych jest w segmentach: drogowym (m.in. drogi A2, S7, S10), kolejowym (trasy E20, E75, modernizacja linii średnicowej), mostowo-tunelowym (liczne obiekty drogowe oraz postępująca budowa metra), a także biurowym i mieszkaniowym.

 

Natomiast w regionie pomorskim kluczowe segmenty to: budownictwo energetyczne (w tym m.in. planowane pierwsze morskie farmy wiatrowe) i budowle wodne (głównie inwestycje portowe oraz kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną), a także budownictwo kolejowe i drogowe. Potencjał inwestycyjny regionu dopełniają liczne inwestycje komercyjne i mieszkaniowe.

 

Na kolejnych pozycjach, jeśli chodzi o łączną wartość projektów, znajdują się województwa zachodniopomorskie (39 mld zł), śląskie (36 mld zł) i małopolskie (33 mld zł). Warto podkreślić, że Pomorze Zachodnie swoją wysoką pozycję zawdzięcza głównie sektorowi inżynieryjnemu – oprócz znaczących przedsięwzięć drogowych, w regionie planowane są duże projekty z zakresu szeroko rozumianego budownictwa energetyczno-przemysłowego oraz w obszarze mostów i tuneli. Natomiast na Śląsku segmentami, w których należy oczekiwać najbardziej intensywnych robót są koleje i drogi, a także budynki przemysłowo-magazynowe, publiczne oraz biurowe. Natomiast w Małopolsce, oprócz obiektów drogowych, kolejowych i mostowo-tunelowych, nadal bardzo dużo będzie się działo w segmencie biurowym oraz mieszkaniowym.

 

Choć obszar tzw. Polski B wciąż pozostaje w tyle pod względem realizowanych i planowanych projektów w porównaniu z Polską A, w trzech województwach Polski Wschodniej – lubelskim, podkarpackim i podlaskim – analitycy Spectis oczekują wyraźnego ożywienia inwestycyjnego, głównie za sprawą znaczących projektów inżynieryjnych, zwłaszcza drogowych.

Źródło: Spectis

Jak podkreślono w raporcie, spośród analizowanych inwestycji dużo większe szanse na terminową realizację mają projekty z sektora prywatnego. Natomiast w przypadku inwestycji inżynieryjnych, jak pokazuje historia, istnieje duże ryzyko opóźnień, nawet kilkuletnich, oraz tego, że niektóre z nich w ogóle nie zostaną zrealizowane.

 

Źródło: Spectis

 

Czytaj też: W Europie Środkowej coraz trudniej o grunty pod zabudowę

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube