Polski rynek nieruchomości handlowych na drodze dalszego wzrostu

20.07.2016

Firma doradcza JLL podsumowała I półrocze 2016 r. na rynku nieruchomości handlowych w Polsce.

Na koniec I półrocza 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,07 miliona m² w ramach takich formatów jak: centra handlowe – 9,3 mln m² (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,57 mln m² (27%) oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln m² (2%).

Łącznie w I półroczu polski rynek nieruchomości handlowych wzbogacił się o 115 800 m² nowej powierzchni. Największe centra handlowe oddane do użytku od początku roku to Galeria Glogovia w Głogowie i Galeria Karuzela we Wrześni – wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

 

© Sergey Nivens – Fotolia.com

 

W II kwartale 2016 r. rynek urósł o ok. 91 300 m², a do użytku oddano Galerię Karuzela (12 000 m²) we Wrześni, Galerię Awangarda (6000 m²) w Bartoszycach, Galerię Zaspa (8800 m²) w Gdańsku czy rozbudowy Moreny (+6000 m²) i Auchan (+3000 m²) również w Gdańsku. Dodatkowo otwarto trzy sklepy budowlane Leroy Merlin (ok. 39 000 m²) we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Koninie, sklep Agata Meble (10 000 m²) w Częstochowie oraz park handlowy przy Galerii Leszno (6500 m²) w Lesznie. W tym samym czasie, w związku z wygaśnięciem umowy z operatorem spożywczym (Real), po raz pierwszy w Polsce zamknięto centrum handlowe – CH Sosnowiec (16 700 m²).

Ponad 610 000 m² nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów jest w budowie, z czego połowa oczekiwana jest jeszcze w tym roku. Większość powierzchni w budowie przypada na centra handlowe.

 

Największe centra handlowe w budowie

Nazwa centrum

Miasto

Powierzchnia GLA

Posnania

Poznań

99 000 mkw.

Wroclavia

Wrocław

64 000 mkw.

Galeria Północna

Warszawa

64 000 mkw.

Forum Gdańsk

Gdańsk

62 000 mkw.

Źródło: JLL, II kw. 2016 r.

 

65% tegorocznej nowej powierzchni w ramach centrów handlowych już oddanej do użytku lub przewidywanej do ukończenia w II półroczu przypada na główne aglomeracje, a 35% – na miasta poniżej 100 000 mieszkańców.

Wraz ze starzeniem się istniejących centrów handlowych, rośnie liczba obiektów poddawanych modernizacji i/lub rozbudowie. Jednym z ostatnich tego typu przykładów jest centrum handlowe Galeria Zaspa w Gdańsku, zmodernizowane i ponownie otwarte w II kwartale.

Polski rynek, z uwagi na swoją wielkość, wciąż jest atrakcyjnym miejscem do ekspansji dla zagranicznych sieci.

Dyrektor w Dziale Rynków Kapitałowych Nieruchomości Handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej, JLL, komentuje: Całkowita wartość transakcji inwestycyjnych w segmencie nieruchomości handlowych wyniosła ok. 893 mln euro w II kwartale 2016 r. To aż osiem razy więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Należy zauważyć, że tak wysoka wartość jest przede wszystkim efektem finalizacji historycznie rekordowej transakcji – kupna przez Redefine 75% udziałów w portfelu nieruchomości komercyjnych Echo Investment w Polsce, obejmującym takie obiekty handlowe, jak Amber w Kaliszu, Galaxy w Szczecinie, Galeria Echo w Kielcach, Galeria Olimpia w Bełchatowie, Outlet Park Szczecin, Pasaż Grunwaldzki we Wrocławiu, CH Echo w Przemyślu i Bełchatowie, Galeria Sudecka w Jeleniej Górze oraz Galeria Veneda w Łomży. Łącznie w I półroczu na polskim rynku nieruchomości handlowych zrealizowano transakcje o wartości ponad miliarda euro.

W II kwartale zrealizowano jeszcze kilka mniejszych transakcji – Union Investment kupił centrum handlowe Ferio Konin (wartość poufna), a CBRE Global Investors centrum Jantar w Słupsku (za 92 mln euro).

Stopy kapitalizacji dla najlepszych centrów handlowych pozostają na poziomie 5,0%.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in