Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Północna obwodnica Rzeszowa z mostem na Wisłoku

Artykuł sponsorowany

12.05.2015

W lipcu 2014 r. ruszyły prace przy budowie największej w ostatnich latach rzeszowskiej inwestycji. Nowy, podwieszony most na Wisłoku, sąsiadujący ze zbiornikiem bezpieczeństwa Elektrociepłowni Rzeszów, będzie położony w ciągu północnej obwodnicy miasta. Licząca ponad 480 m przeprawa będzie najdłuższym tego typu obiektem na Podkarpaciu.

Charakterystycznym elementem mostu – inwestycji wartej 180 mln zł – będzie 108,5-metrowy, żelbetowy pylon. Betonowanie pylonu zostało podzielone na 26 etapów. Podczas pierwszych 14 etapów będą wykonane nogi pylonu. Kolejne 3 etapy to realizacja zwornika. Ostatnie 9 etapów zajmie wykonanie części wantowej pylonu.

Generalnym wykonawcą mostu jest firma Bilfinger Infrastructure S.A., współpracująca z firmą ULMA Construccion Polska S.A. w zakresie dostawy deskowań systemowych.

W pierwszej kolejności wykonano elementy startowe nóg pylonu. Żelbetowe startery o wysokości 14,5 m oraz przekroju w kształcie litery T, na których w późniejszym etapie realizacji zawieszono układy samowznoszące, wykonano przy użyciu deskowania dźwigarkowego ENKOFORM.

 

 

Do realizacji nóg pylonu o przekroju skrzynkowym, o wymiarach 5,75 x 4,75 m i grubości ściany zmieniającej się w zakresie od 1,30 do 0,80 m, ULMA dostarczyła dwa komplety hydraulicznych systemów samowznoszących ATR-B.

Ze względu na geometrię obiektu konstrukcje pomostów roboczych: pomostu głównego, sterowniczego oraz dolnego do odzyskiwania stożków zaprojektowano na bazie kratownic systemu MK. W rzucie kratownice przypominały pierścienie okalające nogi pylonu.

Zewnętrzna konstrukcja deskowania, ważąca przeszło 30 t, została zawieszona tylko na czterech wspornikach ATR. Natomiast konstrukcję wewnętrzną systemu wznoszącego o wadze 4 t powieszono na dwóch wspornikach ATR. Zmniejszenie ilości punktów kotwiących konstrukcji podwieszonej pozwoliło zredukować czas realizacji jednego etapu z 7 do 3 dni.

Ściany nóg pylonu wykonywane były z wykorzystaniem deskowania dźwigarkowego ENKOFORM o wysokości 4,8 i 4,5 m.

Zastosowany w trakcie realizacji obiektu system ATR umożliwiał pracę podczas niekorzystnych warunków pogodowych, tj. wznoszenie konstrukcji przy wietrze dochodzącym do 80 km/h. Proces przestawiania zajmował około 6 godzin, z czego 30 minut trwało wznoszenie całego układu.

 

 

Do realizacji poziomego rygla o przekroju prostokątnym, łączącego nogi pylonu na wysokości 70 m, ULMA dostarczyła konsole BMK. Osiem wsporników uchylnych BMK posłużyło do podparcia deskowania spodniej części zwornika.

Ściany zewnętrzne rygla zostały wykonane przy użyciu deskowania dźwigarkowego ENKOFORM, ściany wewnętrzne zrealizowano natomiast z zastosowaniem deskowania ramowego PRIMO. Zamknięcie zwornika wykonano za pomocą systemu stropowego ENKOFLEX.

W ostatnim czasie na budowie ruszyły prace związane z wykonaniem części wantowej pylonu, która, ze względu na zakotwienia lin, zostanie wzmocniona stalowym wkładem wewnątrz pylonu, zespolonym z częścią żelbetową. Górna część obiektu zostanie wybudowana przy użyciu nowej jednostki samowznoszącej ATR.

 

mgr inż. Łukasz Nec

 

ULMA Construccion Polska S.A.

Koszajec 50, 05-840 Brwinów

tel.: +48 22 506 70 00

faks: +48 22 814 31 31

www.ulmaconstruction.pl

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube