Tunel dł. 1680 m w porcie Bjorvika (Oslo) jest największą inwestycją tunelowo-drogową w historii Norwegii.

Cały projekt obejmuje wykonanie drogi szybkiego ruchu, przebiegającej pod ziemią i pod wodami portu oraz nabrzeżną promenadę. Fragment drogi połączy wschodnią część zatoki (Sorenga) z zachodnią.Najtrudniejszą część inwestycji stanowi odcinek wschodni – skrzyżowanie dróg o dwóch pasach ruchu, budowane na zasadzie położonych nad sobą tuneli. Sieć tuneli wschodniej części inwestycji zostanie połączona tunelem o dł. 675 m pod portem w Oslo.
Główna część konstrukcji tunelu opiera się na płycie fundamentowej oraz ścianach o wys. 6 – 8 m. Ściany szczelinowe wykonane na głęb. 30 − 40 m pod ziemią przykryto stropem o gr. 0,5 – 1 m. Przy wznoszeniu ścian została użyta jednostronna konsola STB 450. W celu zapobieżenia wyporowi mieszanki stosowano „beton ciężki”, chłodzony lodem dla zabezpieczenia przed zbyt szybkim wiązaniem.  
 
Na podstawie materiałów PPU Palisander Sp. z o.o.
 
Fot. Archiwum MEVA Schalungs-Systeme GmbH