Przy projekcie biurowym Generation Park w Warszawie powstał betonowy chodnik, który czyści powietrze ze spalin samochodowych. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu specjalnej mieszkanki betonu rozkładającej szkodliwe cząstki NOx na neutralne związki azotu.

 

Projekt byt testowany przez 9 miesięcy w warunkach laboratoryjnych i miejskich, przy różnym natężeniu ruchu samochodowego. Dzięki pozytywnym wynikom specjalny beton został położony między biurowcami Generation Park przy rondzie Daszyńskiego, których inwestorem i generalnym wykonawcą jest Skanska. To pierwsze wielkopowierzchniowe zastosowanie tego betonu w projekcie komercyjnym w Europie Środkowo-Wschodniej. Wykorzystany beton ma właściwości fotokatalityczne. Dzięki promieniom słonecznym dochodzi na jego powierzchni do redukcji szkodliwych dla ludzi związków pochodzących ze spalin samochodowych (między innymi dwutlenku azotu), które znajdują się w miejskim powietrzu. Związki te są rozkładane na nieszkodliwe, podobne do stosowanych przy nawożeniu roślin i następnie wraz z wodą deszczową odprowadzane do gleby. Dodatkowym atutem samego betonu są jego właściwości samooczyszczenia się.

 

 

Podczas testów na obszarze 350 m2 chodnika pozyskano dane ze specjalnych stacji pomiarowych. Jednocześnie badano również poziom zanieczyszczenia powietrza na obszarze, gdzie nie było zielonego betonu. Przeprowadzone wspólnie przez Skanska i renomowane jednostki naukowe pomiary dowiodły, że teren, na którym zainstalowano zielony beton, wykazuje mniejsze o 30% stężenie dwutlenku azotu w stosunku do zwykłego odcinka nawierzchni. Dzięki badaniom wiadomo też, że w momencie, gdy przy Rondzie Daszyńskiego powstanie już zwarta zabudowa, zielony beton osiągnie jeszcze lepsze wyniki w walce z warszawskim smogiem. W warunkach laboratoryjnych dochodziły one aż do 70%. Przy Generation Park zainstalowana zostanie stała stacja pomiarowa, która nieprzerwanie będzie badać stężenie zanieczyszczeń w powietrzu.

Wokół kompleksu biurowego powstanie docelowo plac z zielonego betonu o powierzchni boiska piłkarskiego. Taki obszar ma rocznie neutralizować tlenki azotu emitowane ze spalin 10 samochodów z silnikiem diesla, zakładając, że każdy z nich pokona 17 000 km. Zielony beton ma także właściwości samoczyszczące. Badania laboratoryjne wykazały, że jego właściwości nie zmieniają się w czasie. Badane próbki były analizowane pod kątem efektywności redukcji NOx, a także struktury na poziomie cząsteczkowym.

 

 

Technologia umożliwia również wykorzystanie samoczyszczącego betonu na fasadach budynków biurowych, mieszkaniowych czy administracyjnych. Docelowo przechodząca testy zielona innowacja ma być wdrażana na wszystkich nowych projektach Skanska w regionie CEE, gdzie występuje problem jakości powietrza związany ze smogiem letnim. Partnerami projektu są Skanska i Górażdże Cement S.A. oraz Instytut Geofizyki PAN, Wydział Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, Wydział Geologii Uniwersytetu Warszawskiego.

 

Czytaj też: Rusza budowa 140-metrowej wieży Generation Park