Modernizacja warszawskiej linii średnicowej przyczyni się do zwiększenia komfortu podróży w stolicy oraz przepustowości tej linii.

 

Wizualizacja stacji Warszawa Śródmieście

 

28 marca wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA poinformowali o stanie prac związanych z modernizacją. Obecnie spółka opracowuje projekt przebudowy linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia–Warszawa Wschodnia. Zwiększy sie przepustowość linii: z 16 par pociągów na godzinę na linii podmiejskiej do 24 par oraz z 14 par pociągów na godzinę na linii dalekobieżnej do 20 par.

Wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i ruchome schody. Sprawniejszą podróż zapewni nowy system informacji pasażerskiej. Przebudowa torów umożliwi stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno–Legionowo i Legionowo–Lotnisko Chopina. Inwestycja umożliwi też budowę przez miasto tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia.

Stacja Warszawa Śródmieście zostanie przebudowana, będzie mogła przejechać przez nią większa liczba pociągów. Wybudowane zostaną dwa dwukrawędziowe perony. Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Romana Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej. PLK stworzą możliwość przedłużenia łącznika bezpośrednio na perony metra. Dodatkowo przy współpracy z urzędem miasta perony WKD będą mogły być przesunięte w kierunku stacji Warszawa Śródmieście. Takie rozwiązanie umożliwiłoby korzystniejszy układ komunikacyjny w ścisłym centrum miasta.

 

Wizualizacja stacji Warszawa Wschodnia

 

Czytaj też: Sprawniejsza komunikacja kolejowa w Warszawie

 

– PKP Polskie Linie Kolejowe SA opracowują szczegółowe projekty przebudowy linii średnicowej. Dzięki nowym rozwiązaniom częstotliwość przejazdu pociągów po torach aglomeracyjnych będzie wynosiła 2,5 minuty. Nowe urządzenia sterowania ruchem będą mniej zawodne, zwiększy się poziom bezpieczeństwa. Stolica zyska lepsze połączenia kolejowe na następnych kilkadziesiąt lat – powiedział prezes zarządu PKP PLK Ireneusz Merchel.

W ramach prac projektowych PKP PLK rozważają budowę nowego przystanku kolejowego przy rondzie de Gaulle’a. Nowe perony pod rondem utworzyłyby węzeł przesiadkowy w centrum miasta, z możliwością przesiadki na tramwaje i autobusy, łatwiej byłoby się przesiąść także do metra. Rozważana jest również budowa nowego przystanku na linii średnicowej, który znajdowałby się bliżej Wybrzeża Kościuszkowskiego. Umożliwiłby on lepszą komunikację dla mieszkańców warszawskiego Powiśla. Inwestycja zwiększyłaby także atrakcyjność bulwarów wiślanych, które zyskałyby szybkie dworzpołączenie komunikacyjne ze ścisłym centrum miasta i Pragą.

Natomiast most średnicowy przez Wisłę wróci do swojego przedwojennego wyglądu. Kratownicowa konstrukcja wybudowana po wojnie zastąpiona zostanie przęsłami z łukami.

Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem. Perony będą przebudowane oraz zamontowane zostaną schody ruchome. Miasto będzie miało możliwość budowy tunelu tramwajowo-samochodowego w ramach własnej inwestycji pod torami kolejowymi.

 

Źródło: MI

 

Przeczytaj także: Modernizacja Warszawy Zachodniej