Już za rok nad portem lotniczym Poznań-Ławica górować będzie niemal 34-metrowa nowoczesna wieża kontroli ruchu lotniczego wraz z ośrodkiem radiokomunikacyjnym.

Inwestycję o wartości ponad 22 mln zł netto na zlecenie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej realizuje firma Skanska. Dzisiaj wmurowano kamień węgielny pod tę realizację.

Za sprawą ośrodka radiokomunikacyjnego utrzymanie kontaktu pomiędzy kontrolą naziemną i samolotami będzie przebiegało bezawaryjne. Po oddaniu do użytku wieży kontroli ruchu lotniczego – symbolu portu, poznańska Ławica stanie się w pełni nowoczesnym europejskim lotniskiem.

W ramach inwestycji realizowane są dwa obiekty: budynek główny, którego najwyższą częścią będzie wieża oraz budynek techniczny. Do tej pory wykonane zostały roboty ziemne - wykopy, fundamenty, a także żelbetowo – murowana konstrukcja ścian budynku technicznego, żelbetowe ściany piwnic i stropy nad piwnicami oraz znaczna część żelbetowych ścian parteru w budynku głównym. Dobiega końca wykonanie rezerwowego przyłącza energetycznego, które prowadzone jest z terenu portu lotniczego. Jednocześnie kontynuowana jest realizacja instalacji podposadzkowych wod.-kan. i elektrycznych w zakresie instalacji odgromowych. Do końca roku planujemy wykonać konstrukcję żelbetową do poziomu pierwszego piętra w budynku głównym, a w budynku technicznym zakończyć konstrukcję obiektu – mówi Jerzy Tykociński, menadżer projektu, Skanska.

 

 

Obiekt został zaprojektowany w konstrukcji żelbetowej, monolitycznej. Dużym wyzwaniem, które jeszcze przed nami, będzie wykonanie 34-metrowej wieży – mówi Zbyszko Kapłon, dyrektor Zespołu Projektów, Skanska. - Jej konstrukcja zawiera wiele elementów łukowych, okrągłych, eliptycznych i pochyłych, co przy technologii monolitycznego wykonywania konstrukcji żelbetowych będzie wymagało zastosowania specjalistycznego deskowania, tzn. o przekroju łukowym. Z pewnością będzie to wyzwanie dla brygad ciesielskich i zbrojarskich. Żelbetowy trzon posłuży do montażu elementów elewacyjnych. Powstanie obudowa z płyt Alucobond, o powierzchni ok. 2,5 tys. m². Do budowy wieży zostanie wykorzystany żuraw o wysokość 51 m i udźwigu od 3 do 8 ton. W ramach zadania Skanska wykona ok. 2,5 tys. m³ konstrukcji żelbetowej, zużytych zostanie ok. 270 ton stali zbrojeniowej.

 

W ramach inwestycji wybudowana zostanie niemal 34-metrowa, siedmiokondygnacyjna wieża kontroli ruchu lotniczego o specyficznym kształcie. Podstawę wieży stanowić będzie żelbetowy, trzykondygnacyjny budynek techniczno-administracyjny z częścią podziemną.

Wyróżniającym się elementem konstrukcji wieży będzie żelbetowy trzon. Znajdzie się w nim winda oraz szachty instalacyjne, a także sala operacyjna - centralne miejsce sprawowania kontroli nad ruchem powietrznym. Ta część będzie również spełniać funkcję socjalno-wypoczynkową. Na szczycie wieży powstanie taras. Całość została zaprojektowana w formie nachodzących na siebie stożków. Obiekt zostanie wyposażony w nowoczesny system zapewniający sprawne i bezawaryjne funkcjonowanie nadzoru lotów. Inwestycja przewiduje również realizację budynku technicznego, ogrodzenia terenu, masztów flagowych, oświetlenia, instalacji telekomunikacyjnych oraz dróg wewnętrznych i parkingów o powierzchni 2,8 tys. m². Łączna powierzchnia użytkowa wszystkich obiektów wyniesie niemal 2,5 tys. m², a kubatura: części naziemnej - ponad 12,5 tys. m³, części podziemnej - 1,2 tys. m³.

Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach programu „Rozwój infrastruktury państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym”. Autorem projektu jest warszawska firma inżynierska PROCHEM.

 

Wizualizacja: PROCHEM