Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Ambitny plan PM Group dla gdańskiego lotniska

19.05.2011

Masterplan dla Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy przygotowała międzynarodowa firma architektoniczno-inżynierska PM Group.

Planistyczną koncepcję docelowego rozwoju gdańskiego lotniska PM Group przygotował współpracując z Gdańską Pracownią Urbanistyczną Alter Polis, brytyjską spółką TPS Consult oraz firmą Ernst&Young, która zaoferowała wsparcie w części ekonomiczno-finansowej.

W efekcie powstał masterplan – prognozujący rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy do 2035 roku. W tej chwili gdańskie lotnisko jest czwartym co do wielkości po portach w Warszawie, Krakowie i Katowicach. Obsługuje rocznie ok. 2,2 mln pasażerów. Współfinansowany ze środków Unii Europejskiej plan generalny opracowany przez PM Group zakłada dynamiczny rozwój ruchu pasażerskiego. Prognozy ruchu pasażerskiego zostały opracowane w trzech wariantach: optymistycznym , pesymistycznym i bazowym. Dla scenariusza bazowego w 2015 roku z lotniska w Gdańsku ma skorzystać ponad 3,1 mln podróżnych. W roku 2020 będzie ich już 4,3 mln a w 2035 roku - aż 9,1 mln.

 

Nowy terminal – planowane otwarcie na rok 2012; fot. Wikipedia

 

Master plan wskazuje, że wraz z rozwojem ruchu pasażerskiego konieczne będą nowe inwestycje na terenie lotniska. – Niezbędne będzie na przykład zwiększenie liczby stanowisk postojowych dla samolotów – mówi Maciej Ilczyszyn, Project Manager PM Group. Obecnie jest ich 19, ale już w 2015 po rozbudowie płyt postojowych powinno ich być 32, a w 2035 – 44. Plan generalny potwierdził też konieczność budowy równoległej drogi kołowania oraz potrzebę dalszej fazowej rozbudowy stawianego obecnie terminalu. Masterplan pokazuje, że do roku 2020 budynek dworca pasażerskiego będzie powiększany w całości, a po roku 2025 wraz z przyrostem liczby podróżnych dobudowywane będą tzw. pirsy, czyli skrzydła terminalu, w których znajdują się poczekalnie odlotowe wraz z gate’ami.

Na dynamiczny rozwój Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy będzie miało wpływ skomunikowanie portu z miastem. – W Gdańsku powstanie wzorcowy przykład węzła intermodalnego, za sprawą kolei metropolitalnej, która dowiezie pasażerów wprost przed terminal – mówi Maciej Ilczyszyn z PM Group. Węzeł połączy trzy środki lokomocji: samolot, pociąg i samochód, przyspieszy i ułatwi komunikację. Plan generalny prognozuje, że powstanie węzła komunikacyjnego nie tylko wpłynie na szybki rozwój lotniska w Gdańsku, ale zwiększy także atrakcyjność inwestycyjną terenów wokół lotniska. Jest szansa na to, że przy porcie powstanie tzw. Airport City, obszar skupiający biura, hotele, centra konferencyjne i usługowe. Argumentem za lokalizacją aktywności biznesowej przy lotnisku jest oszczędność czasu, wyeliminowanie długotrwałych dojazdów na miejsca spotkań – tłumaczy ekspert PM Group.

Potencjał inwestycyjny terenu pokazuje tzw. pojemność urbanistyczna powierzchni komercyjnej terenów wokół lotniska, prognozowana przez PM Group w master planie. Z planu generalnego wynika, że już w 2015 roku wzrośnie ona do 24 tys. mkw. a to oznacza, że w otoczeniu lotniska mogą powstać inwestycje dające około 2400 nowych miejsc pracy. Jeszcze lepiej wyglądają prognozy na lata następne. W 2020 roku pojemność urbanistyczna powierzchni komercyjnej osiągnie 65 tys. mkw., co daje szansę na pracę dla 6,5 tys. ludzi. Z kolei w 2025 roku w otoczeniu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy może być zagospodarowane komercyjnie 200 tys. mkw. – a to oznacza możliwość stworzenia aż 20 tysięcy miejsc pracy.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube