Budowa metra. Tarcze Krystyna i Elisabetta rozpoczynają pracę

18.06.2020

Na budowie warszawskiego metra pojawiły się kolejne tarcze – Krystyna i Elisabetta. To tarcze TBM, które skrawają ziemię i jednocześnie obudowują tunel betonowymi prefabrykatami. Po zakończeniu drążenia tunel będzie gotowy do prowadzenia w nim prac związanych z układaniem torowiska oraz montażem systemów.

 

Ważące kilkaset ton tarcze TBM Krystyna i Elisabetta zostały opuszczone do komory startowej stacji Powstańców Śląskich na warszawskim Bemowie. Do transportu tarcz do wąskiego otworu technologicznego wykorzystano ogromny dźwig do zadań specjalnych. Na poziomie -2 tarcze precyzyjnie ustawiono w betonowych kołyskach.

 

 

Następnie podłączane będą wszystkie urządzenia sterowania i zrealizowany zostanie montaż zaplecza, które wraz z tarczą mierzy niemal 100 metrów długości. Drążenie dwóch tuneli w kierunku stacji Ulrychów rozpocznie się pod koniec lipca 2020 r.

 

 

W czerwcu 2020 r. na Targówku pierwsza z tarcz na tym odcinku przebiła się do stacji Kondratowicza. Ułożenie 613 pierścieni na odcinku 919,5 m zajęło jej 38 dni. W jej ślady ruszyła już druga tarcza Anna, która wykona tunel łączący stacje Bródno i Kondratowicza.

Polecamy:

Budowa metra na Bemowie

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on z ponad 2,5 kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 – roboczo nazwanej "Ulrychów" – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 "Powstańców Śląskich" zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra.

Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu "Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III", który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.

 

Miasto Stołeczne Warszawa

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in