Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Droga ekspresowa S5 otwarta

07.11.2017

Dobiegła końca budowa pierwszego zadania odcinka drogi od Korzeńska (bez węzła) do Węzła Widawa, realizowanego w ramach trasy S5 Wrocław-Poznań.

Inwestycję na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wykonało konsorcjum firm Budimex i STRABAG Infrastruktura Południe. Kontrakt opiewał na kwotę 468,5 mln zł netto.

Cała trasa od Korzeńska do Widawy mierzy ok. 48 km. Konsorcjum zrealizowało jej pierwszy fragment o długości ok. 15 km. Kontrakt na budowę pierwszego zadania w ramach trasy S5 Wrocław–Poznań został podpisany z końcem lipca 2014 r. Od tego czasu spółki miały 30 miesięcy, plus trzy 3-miesięczne okresy zimowe, na jego realizację. Zgodnie z umową powstała trasa mająca dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m w każdą stronę, zaś szerokość pasa rozdziału została dostosowana do możliwości poszerzenia jezdni o trzeci pas w przypadku zwiększenia natężenia ruchu. Wybudowano także dwa węzły Żmigródek i Żmigród oraz drogi dojazdowe, zapewniające obsługę przyległego terenu. Jednocześnie zrealizowane zostały urządzenia infrastruktury technicznej, tj. kanalizacja deszczowa, sieć gazowa i oświetlenie oraz przepusty drogowe o funkcji hydrologicznej, ekologicznej i mieszanej czy dwa miejsca obsługi podróżnych, tzw. MOP-y Morzęcino Wschód i Zachód.

 

 

Elementem otwartej trasy jest blisko 750-metrowy most nad Baryczą. Obiekt mostowy stanowią dwie równoległe estakady mające po dwa pasy ruchu oraz pas awaryjny. Każda z estakad ma 13 przęseł o rozpiętościach od 48 do 80,3 m. Wysokość konstrukcyjna ustroju o przekroju skrzynkowym wynosi 3,61 m. Do budowy mostu wykorzystano metodę nasuwania podłużnego. Konstrukcja nośna przeprawy wykonywana była etapami: przy jednym z przyczółków powstawały kolejne segmenty ustroju nośnego, które były łączone z powstałą już konstrukcją, tj. doprężane przy użyciu kabli sprężających, a następnie całość konstrukcji przesuwano na łożyskach ślizgowych za pomocą specjalnych urządzeń hydraulicznych w kierunku drugiego przyczółka. Zastosowane przez STRABAG rozwiązanie pozwoliło na sprawną realizację robót, uniknięcie ingerencji w wartościowy – z ekologicznego punktu widzenia – Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” i zminimalizowanie wpływu budowy na czynną magistralną linię kolejową E-59 na odcinku Wrocław–Poznań. Koszt obiektu stanowił 19% wartości całego kontraktu.

 

 

Nowa droga ekspresowa S5 docelowo połączy województwo dolnośląskie z krajowym układem drogowym województwa wielkopolskiego i Polski północnej. Poprawi też znacznie warunki przejazdu ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Realizacja trasy wprowadzi istotne ułatwienie międzynarodowego transportu drogowego oraz zapewni połączenie o wysokim stopniu bezpieczeństwa i komforcie ruchu, a także zmniejszy oddziaływanie infrastruktury drogowej na środowisko. Dzięki budowie S5 nastąpi skomunikowanie autostrady A2 z autostradą A4, rozwijając tym samym sieć nowoczesnych połączeń drogowych w kraju.

 

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.kataloginzyniera.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+