Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Modernizacja linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu

31.07.2020

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują w Szczecinie i Świnoujściu inwestycję za około 1,5 mld zł. Projekt obejmuje blisko 100 km torów oraz podobną długość sieci trakcyjnej.

 

Na stacji Szczecin Port Centralny montowane są sygnalizatory oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układane są setki metrów kabli. Wykonawca stawia słupy i bramki – elementy konstrukcji, na których rozwieszana będzie nowa sieć trakcyjna. Budowane są nowe tory. Montaż nowych elementów linii kolejowej poprzedziło rozebranie i usunięcie 25 km starych torów i 78 rozjazdów. Działają specjalistyczne pociągi do usuwania i montażu sieci trakcyjnej. Pod torowiskiem wzmacniany jest grunt, co pozwoli na sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych. Zmodernizowany zostanie most kolejowy i 3 wiadukty.


Stacja Świnoujście. Fot. Robert Stachnik

 

Na stacji Świnoujście zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Pojawiły się konstrukcje pod nową sieć trakcyjną. Wykonawca zdemontował 12 kilometrów starych torów i 35 rozjazdów. Pracownicy wykonują wzmocnienie terenu pod linią oraz odwodnieniem układu torowego. Uzupełniane są podkłady oraz nowe szyny do kolejnych prac.
 

Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić ciągły dostęp transportu kolejowego do nabrzeży.

 

Dzięki modernizacji linii kolejowych możliwy będzie dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi nawet 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi wzrost konkurencyjności przewozów towarowych i potencjału portów.


Zobacz też:

Modernizacja linii kolejowych do portów w Szczecinie i Świnoujściu - LICZBY

Projekt obejmuje blisko 100 km torów (Szczecin Port Centralny – 61, Świnoujście – 35) oraz podobną długość sieci trakcyjnej. Wymianione zostanie aż 285 rozjazdów (Szczecin – 177 i Świnoujście – 108). Bezpieczeństwo zapewnią nowoczesne urządzenia sterowania ruchem oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie oraz 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.
 

Prace w ramach projektu „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warte około 1,5 miliarda złotych. Dofinansowanie (510 mln zł) zapewnia unijny instrument finansowy CEF – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.


PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


Sprawdź: Inwestycje w Porcie Szczecin

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube