Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Nowy most na Dunajcu

29.07.2019

Rozpoczyna się budowa nowego mostu na Dunajcu w Kurowie. Obiekt powstanie w ciągu drogi krajowej nr 75, pomiędzy Nowym Sączem a Brzeskiem.

 

Wykonawcą zadania jest polsko-węgierskie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BANIMEX i Hódmezővásárhelyi Útépitő Korlátolt Felelősségű. Inwestycja ma zostać ukończona w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy (do czasu realizacji robót nie będą wliczane okresy zimowe od 15 grudnia do 15 marca). Koszt nowej przeprawy to 189 mln zł.

 

Nowy most na Dunajcu o długości 602 m i szerokości 17 m zaprojektowany został jako obiekt typu extradosed (połączenie konstrukcji wantowej z belkową sprężoną). Największym takim obiektem w Polsce jest most na Wiśle w Kwidzynie (808,4 m dł.).

 

Czytaj: BIM w projektowaniu i realizacji mostów

 

 

Most na Dunajcu w Kurowie powstanie poniżej starego obiektu i będzie dłuższy od dotychczasowej przeprawy o 200 m. W ramach inwestycji DK75 zostanie rozbudowana do klasy GP. Na odcinku 2 km zmieniony zostanie przebieg drogi krajowej nr 75: od parkingu w Tęgoborzu do skrzyżowania w Kurowie. Most będzie miał po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. W przyszłości możliwa będzie dobudowa drugiej jezdni z dodatkowym mostem.

 

Inwestycja obejmie ponadto przebudowę skrzyżowania DK75 z drogą gminną oraz budowę parkingu z miejscem ważenia pojazdów, konstrukcji oporowych, zatok autobusowych, ekranów akustycznych, ciągów pieszo-rowerowych, dróg serwisowych i kanalizacji. Po oddaniu do ruchu nowego mostu dotychczasowy obiekt zostanie rozebrany. Przyczółek starego mostu zostanie zaadaptowany na potrzeby punktu widokowego.

 

Istniejący most w Kurowie ma 407,6 m długości. Jego budowa rozpoczęła się przed II wojną światową, a zakończyła w 1943 r. Stary obiekt jest zbyt wąski (szerokość jezdni wynosi tylko 6 m), a jego stan techniczny jest zły.

 

MI

 

Sprawdź: Rail Baltica - budowa mostu na Bugu

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube