Pionierski program renowacji torów we Francji

24.11.2011

Innowacyjne i bezpieczne dla środowiska rozwiązanie zastosowano dzięki współpracy pomiędzy naukową firmą DuPont – właścicielem sieci kolejowej Réseau Ferré de France (RFF) a francuską Koleją Państwową SNCF.

Północna linia łącząca Moret/Veneux-les-Sablons (60 km na południowy wschód od Paryża) i Lyon została położona w 1860 roku. Ostatnia wymiana podtorza i torów na tym odcinku miała miejsce w 1975 r., jednak metody konserwacji nie były już wystarczające w dwóch zasadniczych obszarach – bezpieczeństwa i trwałości.

Podtorze zostało poważnie zniszczone i zanieczyszczone drobinkami gleby, co spowodowało konieczność przeprowadzenia radykalnej renowacji. Niestabilność torów nie była jedynym powodem ich wymiany. Równie istotne były kwestie ekologiczne. Blisko Nemours, tory przebiegają nieopodal zbiornika wodnego, wokół którego wkrótce nie będzie można stosować herbicydów. Te restrykcje zmuszają do zdecydowanej reakcji na problem zarastania torowiska chwastami – problem, który zagroziłby długotrwałej spójności i wykonania infrastruktury.

W konsekwencji, RFF razem z działem inżynieryjnym SNCF szukali alternatywnego rozwiązania na kontrolę porostu chwastów na chronionych obszarach. Poszukiwania zakończyły się nawiązaniem współpracy pomiędzy RFF, SNCF-IG i DuPont, który przygotował i przetestował nietkany materiał na tak ogromną aplikację. Po raz pierwszy przeprowadzono we Francji długofalową próbę wydajności tego rozwiązania. Instalacja oparta o materiał kontrolujący porost chwastów okazała się najbardziej ekonomiczną alternatywą w porównaniu ze stosowaniem herbicydów.

 

 

Francja, tory łączące Moret/Veneux-les-Sablons i Lyon: instalacja z wykorzystaniem DuPont™ Typar® SF, nietkanej geowłókniny oferującej odporność mechaniczną, wyjątkowe właściwości filtracyjne oraz jakość odprowadzania wody; nowe podtorze będzie położone na DuPont™ Typar® SF następnie będą wymienione tory i podkład kolejowy. Zdjęcia: DuPont, wszystkie prawa są zastrzeżone

 

Aby zminimalizować zastoje w ruchu kolejowym w ciągu dnia, wielozadaniowa maszyna kolejowa do układania torów była uruchamiana w nocy. Podczas pojedynczej operacji można unieść konstrukcje (tory i podkład kolejowy) za jednym razem, pozbyć się zanieczyszczonego podtorza a następnie położyć geowłókninę DuPont™ Typar® SF, na którą było montowane nowe podtorze. Geowłóknina DuPont™ Typar® SF została wybrana z powodu udowodnionej odporności mechanicznej, wyjątkowym właściwościom filtracyjnym oraz jakości odprowadzania wody, które zostały wykorzystane w licznych ciągach kolejowych na całym świecie.

Inny, równie prosty w instalacji produkt – DuPont™ Plantex® Gold – został wybrany na wykończenia ścieżek, gdzie kontrola porostu chwastów jest jeszcze bardziej istotna. Te obszary zazwyczaj cierpią od nagłych przyrostów niechcianej roślinności, która musi być w tradycyjny sposób i regularnie usuwana za pomocą substancji chemicznych. Co więcej, w połowie odcinka łączącego dwa wspomniane miasta, samochody i piesi mogą przekraczać torowisko w miejscu pozbawionym sygnalizacji i szlabanów. Aby zachować bezpieczeństwo, po obu stronach przejścia, na odcinku 600 m, musi być zachowany obszar wolny od roślinność – zadanie bardzo trudne do wykonania, bo zarówno podcinanie, jak i herbicydy nie zapewniają długotrwałego rezultatu.

Udowodniono, że opracowany przez DuPontmateriał DuPont™ Plantex® Gold  zainstalowany bezpośrednio na podglebiu i zakryty 2-3 cm warstwą piasku to rozwiązanie dające pełną kontrolę nad porostem chwastów. „Jest to obiecujące rozwiązanie, które łączy ochronę środowiska z kosztami obsługi technicznej oraz zarządzanie ryzykiem”, powiedział Samuel Brunet, odpowiedzialny za środowiskowe zarządzanie ryzykiem w RFF.

DuPont™ Plantex® Gold oferuje unikalną, nietkaną strukturę termicznie połączonych polipropylenowych włókien, które tworzą barierę dla roślinności, podczas gdy woda może swobodnie przez nią przepływać. Rozwiązanie testowano w różnych aplikacjach przez ponad 25 lat. Testy potwierdziły, że dzięki dużej wydajności pozwala skutecznie pozbyć się herbicydów. W ten sposób jakość zbiornika wodnego oraz bezpieczeństwo użytkowników torów i lokalnej ludności jest stale chronione.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in