Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Remont śluzy Swoboda

24.01.2019

Remont śluzy poprawił estetykę tego zabytkowego obiektu, a wzmocnienie konstrukcji umożliwi dalsze jej bezawaryjne funkcjonowanie przez wiele kolejnych lat.

Śluza Swoboda była ostatnią z nieremontowanych 200-letnich śluz na polskim odcinku Kanału Augustowskiego. W kwietniu 2017 r. rozpoczął się pierwszy etap prac remontowych.

– Obejmował on remont głowy górnej śluzy i awanportu głównego – przypomina Łukasz Nowicki, dyrektor ds. technicznych firmy Hydrobud Białystok, głównego wykonawcy remontu. – To była dużo mniejsza inwestycja od etapu drugiego. Obejmowała jedynie 20% całości prac.

 

Fot. 1. Od lewej: Włodzimierz Kielczyk - prezes Hydrobudu, Józef Edmund Waśniewski - kierownik robót, Tomasz Mułyk - przewodniczący Ponadregionalnego Zespołu ds. Realizacji RZGW Warszawa, Oskar Kielczyk - kierownik budowy, wiceprezes Hydrobudu, Grzegorz Szymoniuk - zastępca dyrektora RZGW w Warszawie, Mirosław Markowski - dyrektor RZGW w Białymstoku, Wojciech Walulik - burmistrz Augustowa, Łukasz Nowicki - dyrektor techniczny Hydrobudu, Krzysztof Czarniecki - zastępca dyrektora Zarządu Zlewni w Augustowie

 


Śluza Swoboda to siódma z kolei śluza na Kanale Augustowskim. Została wybudowana w latach 1826-1827 pod kierunkiem kapitana Korpusu Inżynierów Jana Pawła Lelewela. Długość śluzy wynosi 45,4 m, a szerokość - 6 m. Przez prawie kilometrowy odcinek Kanału Augustowskiego (zw. Kanałem Swoboda) łączy Jezioro Studzieniczne z Jeziorem Ślepym, różnica poziomów między jeziorami wynosi 1,7 m.


 

W drugim etapie prac remontowych trzeba było naprawić most nad śluzą, awanport górny i dolny. Prace ruszyły w połowie września 2017 r., a 1 października 2018 r. wykonawca zgłosił obiekt do odbioru. Zakres robót obejmował: remont ścian głowy górnej i dolnej śluzy, remont ścian komory śluzy, remont dna głów i komory śluzy, wymianę wrót, remont mostu nad śluzą, wykonanie drenażu wzdłuż prawej ściany komory i głowy dolnej śluzy, odtworzenie nabrzeży w awanporcie dolnym i wykonanie w nim drewnianego poszycia dna, wykonanie nowych dalb, palisady o średnicy 20 cm oraz pomostu drewnianego w stanowisku dolnym śluzy. Z drobniejszych prac to było wykonanie nawierzchni z bruku kamiennego wzdłuż komory śluzy na głowie górnej i dolnej, remont budki operatora śluzy, wymiana słupów oświetleniowych wraz z kablami zasilającymi, odtworzenie aparatury kontrolno-pomiarowej na śluzie i wykonanie kompletu znaków żeglugownych.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube