Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Trzeci pas A2 gotowy przed terminem

20.12.2019

Trzeci pas A2 – obwodnicy Poznania na odcinku 16 km został oddany do użytku 1,5 roku przed planowanym terminem.

 

 

Trzeci pas A2 budowany przez firmę STRABAG miał powstać w 90 tygodni (pomijając okresy zimowe), a więc w maju 2021 r. Tak przewidywała umowa podpisana w listopadzie 2018 r. z Autostradą Wielkopolską SA. Roboty zaczęto w marcu 2019 r., a zasadnicza ich część, czyli dobudowa trzeciego pasa ruchu wraz z infrastrukturą towarzyszącą, została przekazana kierowcom do użytkowania już 20 grudnia tego roku – 1,5 roku przed terminem zapisanym w kontrakcie. Łączna wartość inwestycji wyniosła 177 mln zł brutto.

 

Budowa trzeciego pasa A2

Realizacja trzeciego pasa autostradowej obwodnicy Poznania przebiegała przy nieprzerwanym ruchu pojazdów na trasie, którą codziennie przejeżdża ok. 70 tys. pojazdów. Największym wyzwaniem było wytyczenie tymczasowej organizacji ruchu, tak by w jak najmniejszym stopniu ograniczała przepustowość autostrady. W całym cyklu budowy na autostradzie utrzymano po 2 pasy ruchu w obu kierunkach.

Poza budową trzeciego pasa A2 zamontowano 86 km barier stalowych, ustawiono 28 000 m² ekranów dźwiękochłonnych, wymieniono cały system oświetlenia na 1300 opraw led. Ponadto ułożono łącznie ok. 20 km kabli i zamontowano 10 bramownic wyposażonych w elementy systemu zarządzania ruchem, takie jak tablice zmiennej treści, kamery wizyjne i detekcji ruchu.

 

 

Trzeci pas A2 z nawierzchnią z domieszką gumy

Do budowy nawierzchni ścieralnej autostrady oraz warstwy wiążącej zastosowano technologię modyfikacji asfaltu granulatem gumowym RubberBit®, opatentowanej przez STRABAG. Rozwiązanie wykorzystujące gumę ze zużytych opon sprawia, że nawierzchnia jest bardziej wytrzymała i odporna na powstawanie kolein latem oraz spękań zimie. Nawierzchnia wykonana w tej technologii powoduje skrócenie drogi hamowania o 25%. Jednocześnie pojazdy osiągają lepszą przyczepność.

 

 

Przeczytaj też: Gromadzenie ciepła w nawierzchni drogowej

Budownictwo drogowe - nowe technologie

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube