ALUPROF S.A. – Tomasz Grela, prezes zarządu, dyrektor generalny

04.09.2012

Absolwent Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Karierę zawodową rozpoczął od stanowiska kierownika działu marketingu w firmie budowlanej Dombud S.A. (1997–2001 r.). Następnie przez dwa lata był dyrektorem ds. logistyki oraz dyrektorem handlowym w Farmacol S.A. W latach 2002–2006 pracował na stanowisku dyrektora operacyjnego w firmie Metalplast Bielsko S.A., został tam też powołany na członka zarządu. Równolegle, od 2004 r., pełnił funkcję prezesa zarządu Metalplast-Stolarka Sp. z o.o. W grudniu 2008 r. objął stanowisko prezesa zarządu Aluprof S.A., jednego z wiodących producentów systemów fasadowych.

Firma Aluprof została uhonorowana m.in. Kryształowym Profilem w kategorii Dostawca Roku 2011, tytułem Perła Polskiej Gospodarki 2011 – zajęła 13 miejsce wśród 100 nominowanych, najbardziej efektywnych i skutecznych firm – Medalem Europejskim 2011 za nowy system okienno-drzwiowy MB-86, a także trzecim już diamentem do Złotej Statuetki Lidera Polskiego Biznesu.

 

 

– Firma Aluprof jest obecna ze swoją ofertą na wielu rynkach europejskich. Czy rozwiązania stosowane w poszczególnych krajach różnią się od siebie?

– To prawda, że nasza firma – przez sieć sześciu spółek zależnych oraz intensywne kontakty handlowe – jest obecna na wielu rynkach zagranicznych, ale nie tylko w Europie, także poza nią. Realizacje w systemach Aluprof można spotkać m.in. na Słowacji, Węgrzech, Ukrainie czy Wyspach Brytyjskich, w Czechach, Rumunii, Niemczech, Skandynawii, Rosji, Kazachstanie, a nawet w Stanach Zjednoczonych. Każdy rynek ma swoją specyfikę, dlatego w naszej ofercie staramy się mieć na tyle szeroki asortyment produktów, aby spośród nich można było dobrać rozwiązania, które spełnią konkretne potrzeby zagranicznych odbiorców.

 

– Czy współpraca z architektami z innych krajów inspiruje Państwa do zmian w ofercie kierowanej na polski rynek i odwrotnie?

– Doświadczenia z innych krajów są dla nas niekiedy inspiracją do opracowania nowych produktów, i takie produkty powstają. Często też nie pozostają one domeną tylko jednego rynku, ale znajdują odbiorców w innych regionach. Tak było np. kilka lat temu ze stworzonym zgodnie z potrzebami rynku brytyjskiego systemem okien otwieranych na zewnątrz MB-59S Casement, który został pozytywnie przyjęty m.in. także na wschodzie Europy, a później stał się podstawą opracowania rozwiązań drzwi harmonijkowych.

Z drugiej strony realizacja niektórych projektów zagranicznych wymaga od nas dostosowania istniejących produktów do specyfiki danego budynku lub opracowania całkiem nowych, indywidualnych rozwiązań. Przykładami mogą być takie obiekty jak Wioska Olimpijska w Londynie, Interdyscyplinarny Instytut Badawczy Narodowego Uniwersytetu Irlandii, siedziba departamentu ds. projektów publicznych w Trim w Irlandii czy hotel Hilton w Kijowie. Indywidualne rozwiązania nie są jednak wyłącznie domeną rynków zagranicznych. Większość z kilkudziesięciu takich projektów stworzyliśmy we współpracy z polskimi architektami.

 

– Ożywienie w budownictwie komercyjnym generuje popyt na systemy fasadowe. Jak przygotowali się Państwo do zwiększonego zapotrzebowania?

– Chcąc sprostać dużym potrzebom budownictwa komercyjnego, postawiliśmy głównie na szeroką ofertę systemów fasadowych, różnorodność ich wersji estetycznych i możliwych do zastosowania elementów otwieranych. Istotne są dla nas także konstrukcje ognioodporne – w tej grupie produktów mamy obecnie sporo nowości. Możemy np. pochwalić się unikatową propozycją na rynku polskim – przebadanymi pod względem ogniowym konstrukcjami fasad przeciwpożarowych połączonych z drzwiami. W odpowiedzi na oczekiwania rynku zadbaliśmy również o odpowiednie zaplecze logistyczne, dające nam możliwość realizacji dużych zamówień w krótkim czasie, oraz o sprawne wdrażanie nowych produktów.

 

– A jakie są oczekiwania rynku, jeśli chodzi o stylistykę systemów fasadowych?

– Tu nie ma jednoznacznych reguł, choćby dlatego że większe projekty często wymagają indywidualnego podejścia w kwestii designu. Rozwiązaniem, które w wielu przypadkach nadawało fasadom pożądany wygląd, było zastosowanie listew maskujących o odpowiednim kształcie albo konstrukcji mieszanej z połączeniami bez listew maskujących. Wykorzystano to np. w odniesieniu do takich warszawskich obiektów jak Poleczki Business Park i  Wilanów Office Park oraz w budynku LG Philips w Kobierzycach. Przykładami całkowicie indywidualnego podejścia są natomiast Sky Tower we Wrocławiu, Lotnisko Chopina w Warszawie i Pomorski Park Naukowo-Technologiczny w Gdyni. Za jedno z podstawowych wymagań estetycznych dotyczących konstrukcji fasad należy jednak uznać umożliwienie takiego doboru słupów i rygli, aby udało się zlicować ich powierzchnię od strony wnętrza budynku. Zdecydowanie łatwiej wykonać wówczas połączenia z podłogami lub sufitami podwieszanymi.

 

– Wysoka izolacyjność termiczna to obecnie zapewne także jedno z istotnych wymagań?

– Oczywiście, ponieważ dziś obowiązuje jedna reguła, zrozumiała dla każdego w branży: im cieplej, tym lepiej. Stosowanie do wypełnień szkła zespolonego odpowiedniej klasy to podstawa sukcesu, jednak dla autorów rozwiązań fasadowych, takich jak Aluprof S.A., bardzo ważne jest także zapewnienie odpowiednio wysokiej izolacyjności konstrukcji nośnej. Ostatnio wprowadziliśmy system MB-TT50, nowatorsko opracowaną konstrukcję, która ma wyższą izolacyjność termiczną niż nasze wersje HI (Uf już od 0,6 W/(m2K)), a ponadto cechuje ją łatwość i szybkość montażu.

 

– Jakie Pana zdaniem będą fasady przyszłości wykonywane za 10 czy 15 lat?

– Na pewno będzie się wtedy wymagać od projektantów systemów fasadowych dużo więcej niż obecnie, np. aby fasady aktywnie realizowały ideę inteligentnego budynku. Już dziś coraz częściej stosuje się w nich elementy ochrony przeciwsłonecznej czy wypełnienia fotowoltaiczne, pozwalające optymalizować gospodarowanie energią oraz wpływające na komfort życia i pracy użytkowników budynków.
 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in