Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Akustyka obiektów użyteczności publicznej

02.08.2016

Zapewnienie właściwych warunków akustycznych dużych pomieszczeń użyteczności publicznej to niemałe wyzwanie.

Często kształt czy funkcja dużych, otwartych powierzchni (takich jak dworce, lotniska czy centra handlowe) nie pozwala na pokrycie ich materiałem dźwiękochłonnym. By umożliwić swobodną komunikację werbalną oraz prawidłowe działanie DSO (dźwiękowych systemów ostrzegawczych) projektanci stosują nowoczesne rozwiązania sufitowe z wełny skalnej.
Na klimat akustyczny wewnątrz budynków wpływają ich użytkownicy. A konkretnie to, ilu ich jest i jak się zachowują. Mówiąc wprost każdy pasażer na lotnisku czy klient w centrum handlowym jest źródłem emisji akustycznej – informuje Marcin Przybył z pracowni akustyki Ankom Akustik. Projektanci obiektów użyteczności publicznej muszą zmierzyć się z właściwą klasyfikacją pomieszczeń i określeniem warunków brzegowych dla kluczowych parametrów definiujących klimat akustyczny, a także zadbać o dobór odpowiednich materiałów i ich rozlokowanie w przestrzeni – dodaje akustyk. W sukurs przychodzą im nowoczesne rozwiązania dźwiękochłonne z wełny skalnej, a wśród nich sufity podwieszane, zwykle modułowe, ale i wyspowe czy pochłaniacze przestrzenne, tzw. baffle. Z produktów tych skorzystali projektanci nowoczesnego lotniska Olsztyn-Mazury w Szymanach. Nowoczesny port w  pięć  miesięcy po oddaniu do użytku odwiedziło aż 10 000 podróżnych.

Obiekt został zaprojektowany w nawiązaniu do architektury  Warmii i Mazur, którą to architekturę realizujemy od ponad 20 lat. Inspiracją był lot żurawi - majestatycznych ptaków  na mazurskim niebie. Elementy architektoniczne w formie aluminiowych  żurawi, 12 metrowych trzcin oraz  desek  stanowiących kompozycje na elewacji mają  nawiązywać  do lokalnych jezior poprzecinanych drewnianymi kładkami. Wejścia i wyjścia do terminala przypominają charakterystyczny kształtem mazurskie domy. Wykonane zostały w połączeniu drewna dębowego z elementami stalowymi, natomiast główne słupy konstrukcyjne terminala  przywodzą na myśl korony drzew z okolicznych lasów – opowiada o projekcie  architekt Tomasz Lella, właściciel pracowni  Studio Form Architektonicznych Panel i główny  projektant  terminala pasażerskiego Portu Lotniczego  Olsztyn-Mazury w Szymanach.   Projekt  pracowni  zajął 1 miejsce w międzynarodowym konkursie architektonicznym na  Port Lotniczy. 

W trosce o komfort użytkowników zastosowano także najnowocześniejsze rozwiązania HVAC oraz sufity dźwiękochłonne ze skalnej wełny mineralnej, które gwarantują komfort akustyczny. We wnętrzach zastosowano sufity ROCKFON, w  sali odlotów ? płyty modułowe Color all.  Dzięki odpowiedniej wielkości płyt i dobranej jasnoszarej kolorystyce uzyskaliśmy jednorodną, matową powierzchnię z  wyeksponowaną konstrukcją dachu z drewna klejonego  – informuje architekt obiektu.  - W pomieszczeniach biurowych zastosowaliśmy kryjące konstrukcję płyty Sonar o krawędzi X uzyskując sufit wyglądem zbliżony do monolitycznego.

Sufity mają największe znaczenie dla akustyki obiektów, ponieważ są w nich  zazwyczaj największą powierzchnią.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube