Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Cyfrowy krok naprzód w drodze do bezpieczniejszych kolei

28.06.2018

BIM, fotografie wykonywane przez drony, luminescencyjne polimery, geoogrodzenia i inne technologie pozwalają na zwiększenie bezpieczeństwa transportu kolejowego na niespotykaną dotąd skalę.

Podróż pociągiem jest jednym z najbardziej relaksujących i ekscytujących sposobów nowoczesnego transportu - w cichym wagonie, w zatopieniu w książce lub pogrążeniu w myślach podczas obserwacji uciekającego za oknem świata. Nowe metody i techniki inżynierskie sprawiły, że podróż koleją stawała się przez dziesięciolecia coraz bezpieczniejsza, co niestety nie zmienia faktu, że wypadki nadal przydarzają się zarówno pasażerom, jak i kolejarzom.

Wiek XXI oferuje inżynierom kolejnictwa cały wachlarz nowych technologii. Rozwiązania cyfrowe i możliwości kojarzenia zbiorów danych dają projektantom, budowniczym i operatorom szansę na osiągnięcie poprawy bezpieczeństwa. Aby móc korzystać z nowych technologii, należy najpierw zapewnić sobie właściwe podstawy. Kluczowy jest fundament w postaci dobrych systemów i procesów zarządzania informacją, a także zbudowanie zespołu reprezentującego właściwe zachowania, mającego wsparcie ze strony zarówno zarządzających, jak i samej organizacji.

 

© altocumulus - Fotolia.com

 

Budowanie na fundamentach

Przemysł kolejowy już wykorzystuje cyfrowe technologie w celu wizualizacji projektów w 3D. Cyfrowa analiza projektu, wykorzystująca tak zwany model federacyjny (łączący wszystkie oddzielne modele w jeden), stanowi podstawową koncepcję procesu modelowania informacji o budowie (BIM). Zapewnia ona zespołowi projektowemu holistyczny obraz projektu, w tym wszelkich kwestii związanych z bezpieczeństwem i zagrożeniami. Chociaż sam proces został już zbudowany, jego wykorzystanie do określenia ryzyka oraz zagrożeń dla bezpieczeństwa dopiero powoli nabiera rozpędu.

Nowe technologie to również nowe zabezpieczenia dla pracowników. Wejście na teren przygotowywany pod budowę w celu dokonania pomiarów, a także fazy projektowania i samej budowy od zawsze stanowiły ryzyko dla pracowników. Jednak obecnie nowoczesne, inteligentne i połączone ze sobą urządzenia pozwalają na wycofanie personelu z ryzykownych miejsc i jednocześnie sprawiają, że pozyskiwanie danych jest bardziej efektywne.

Dla przykładu, na terenie Old Oak Common - planowanej stacji kolejowej w północno-zachodnim Londynie, która gdy zostanie otwarta w 2026 r., będzie jednym z największych węzłów kolejowych w angielskiej stolicy - inżynierowie wykorzystują drony likwidujące potrzebę przebywania ludzi w trudnym środowisku. Wykonanie 3 tys. fotografii, z których dane przeniesiono na model 3D, zajęło operatorom dronów dwa dni. To, co normalnie zajęłoby osiem tygodni prac wykonywanych ręcznie, zastąpiono sześcioma godzinami lotów.

Pojawiają się również inne metody zdalnego badania stanu technicznego budowli oraz infrastruktury, takie jak zaawansowane pomiary torów, czujniki badające stan i zmiany zachodzące w konstrukcji, zbieranie danych cyfrowych z satelitów oraz wytwarzanie inteligentnych budowli, które same przekazują informacje. Obejmuje to też druk 3D w celu tworzenia struktur z wykorzystaniem „samonaprawiających się” luminescencyjnych polimerów wypełniających pęknięte materiały i umożliwiających przejeżdżającym pociągom utrzymania ruchu, wyposażonym w specjalne kamery, widzenie naprawianego obszaru. Wszystkie te metody ograniczają ryzyko bezpieczeństwa, umożliwiając wycofanie ludzi z miejsc prowadzenia prac.

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+