Kładka dla pieszych systemu Allround

20.04.2016

Laureat I nagrody w ogólnopolskim konkursie „Rusztowanie Roku 2015″ organizowanym przez Polską Izbę Gospodarczą Rusztowań, w kategorii „Technologie i Bezpieczeństwo”.

Dźwigar mostowy Layher jest rozwinięciem systemu ruszto­wań modułowych Allround. Za pomocą zaledwie kilku dodatkowych elementów zwiększają się możliwo­ści systemu Allround do rozmiarów, gdzie granicą jest w zasadzie tylko wyobraźnia i prawo powszechnego ciążenia. Zwykłym rusztowaniem bez problemu można wykonać przewiesze­nie nad wejściem do budynku czy nad balkonem, a dźwigarem mostowym da się zrealizować przewieszenie nad całym budynkiem. Na takim dźwiga­rze można zamontować rusztowanie fasadowe przy ścianie wysokiego biurowca postawionego przy hali, której dach nie ma dostatecznej nośności. W przypadku hal z suwnicą dobrym rozwiązaniem jest zbudowanie rusz­towania na dźwigarach mostowych opartych na belkach podsuwnicowych, co pozwala prowadzić prace przy dachu bez przerywania produkcji w hali, a jednocześnie wymaga znacz­nie mniejszych ilości rusztowania.

 

Fot. 1 Kładka Layher systemu Allround zamontowana nad rzeką

 

„Przepis” na dźwigar mostowy (rys. 1) jest prosty, a wszystkie elemen­ty można policzyć na palcach jednej ręki: słupy, pasy, pręty stężające oraz bolce łączące poszczególne elementy. Produkcja systemów Layher była, jest i będzie się odbywać w Niemczech, ze sprawdzonych od lat wyrobów hut­niczych i przy zachowaniu surowego reżimu technologicznego. Każdy słup dźwigara ma przyspawane głowice kli­nowe w rozstawie zgodnym z rozsta­wem rozet systemu Allround, dzięki czemu pojedyncze, płaskie dźwigary można łączyć ze sobą, zwiększając nośność przewieszenia, oraz łączyć z dowolnymi elementami systemu rusztowań, tworząc kładki dla pie­szych, konstrukcje specjalne lub ele­menty nośne dla scenografii i urzą­dzeń technicznych imprez masowych. Cała kładka składa się z kilku sek­cji dźwigara mostowego o długości 2,07 m lub 2,57 m, połączonych ze sobą elementami pomostowy­mi systemu Allround. Poszczególne sekcje łączy się w dowolne zestawy, zależnie od potrzeb, których możli­wości wyczerpują się dopiero powy­żej 30 m rozpiętości. Standardowa szerokość kładki to 2,07 lub 2,57 m, a wysokość w świetle konstrukcji – 2,27 m. Tak zbudowana kładka jest w stanie pokonać wykop lub rzekę. W połączeniu z wygodnymi schoda­mi podestowymi otrzymamy kładkę posadowioną kilka metrów nad te­renem, co daje wygodne i bezpiecz­ne przejście nad drogą czy torami. W niesprzyjających warunkach at­mosferycznych lub przy dużym zapy­leniu, wynikającym np. z demontażu azbestu na budowie, całe przejście można obudować systemowymi osłonami Protect w wersji pełnej – stalowej lub przeziernej – oraz przykryć dachem.

 

Rys. 1 Dźwigar mostowy Layher: 1 – słup dźwigara mostowego, 2 – pas dźwi­gara mostowego, 3 – pręt stężający, 4 – bolec

 

Tab. Porównanie nakładów na kładkę nad drogą o rozpiętości 12 m ze schodami na wysokość 4 m po obu stronach

 

Kładka Layher

Kładka na blachownicach stalowych z podestem i schodami drewnianymi

Najdłuższy element

3,3 m

15 m – transport ponadgabarytowy

Masa konstrukcji

8,1 T

40 T

Transport

1 TIR

3 TIR-y plus mała ciężarówka z drewnem

Czas pracy dźwigu

1 godzina

10 godzin

Czas montażu

1 dzień

4 dni

Drewno na podesty przy każdym

0 m3

12 m3

przestawieniu kładki

 
 

Fot. 2 Pochylnia stanowiąca uzupełnienie kładki Layher

 

Na budowie można zastosować po­mosty stalowe identyczne jak na rusztowaniu roboczym. Kiedy jed­nak kładka pełni funkcję przejścia tymczasowego dla użyteczności pu­blicznej na czas budowy lub remon­tu kładki właściwej, perforowane pomosty stalowe są niedopuszczal­ne. W takich miejscach stosuje się pomosty sklejkowe, tworzące jedno­litą, płaską powierzchnię. Balustra­dy z gęsto przyspawanymi prętami uniemożliwiają wypadnięcie dziecka, co poprawia komfort użytkowania dla rodziców z dzieckiem, nawet nie­mowlęciem w wózku, ponieważ do kładki dla pieszych można dobudo­wać pochylnię. Jest to nieocenione dla osób niepełnosprawnych, dotyczy również np. rowerzystów. Nadal przy tym jest to konstrukcja, którą moż­na zmontować w jeden dzień.

Stosuje się dwie metody montażu kładki:

– przygotowanie konstrukcji obok miejsca ustawienia, a następnie przeniesienie całej kładki dźwigiem w miejsce docelowe;

– na rusztowaniu podporowym, które po zakończonym montażu się de­montuje i wyciąga spod mostu.

 

Rys. 2 Dźwigar mostowy Allround z pomostami Event oraz osłonami Protect i lekkim da­chem kasetowym

 

Obie metody mają swoje wady i zale­ty, a tylko od wykonawcy, dostępnego sprzętu i warunków zastanych w miej­scu montażu zależy, którą metodę wybierze. Istotne jest, że przy braku dojazdu dla dźwigu każdy pojedynczy element konstrukcji ma masę umożli­wiającą wyłącznie ręczny montaż. Efekt synergii ujawnia się w zmonto­wanej konstrukcji, gdzie łączone ze sobą małe elementy tworzą okazałą i wytrzymałą konstrukcję o nośności znacznie przekraczającej możliwości innych systemów rusztowań.

W tabeli zestawiono poniesione na­kłady pracy przy montażu kładki Lay- her oraz tradycyjnej kładki na blachownicach stalowych z drewnianymi schodami i podestem.

 

mgr inż. Mariusz Pietrzak

Layher Sp. z o.o.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in