Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

BIM w projektowaniu i realizacji mostów

19.04.2019

Konieczne jest zwiększanie świadomości inżynierów dotyczącej pracy z BIM, ujednolicenie standardów tej pracy, a także określenie dokładnych procedur formalnych.

 

Fot. 1. Most Isoisansilta

 

BIM to jeden z najczęściej pojawiających się terminów w ostatnich latach. Akronim angielskich słów Building Information Modeling zyskuje coraz bardziej na popularności. Na tyle, że w Wielkiej Brytanii technologia ta stała się wymogiem przy projektach publicznych - a więc także w projektach infrastrukturalnych. Wiele osób uważa, że BIM się sprawdza przede wszystkim w budownictwie kubaturowym i przemysłowym, a niekoniecznie w mostowym. Rzeczywiście najwięcej narzędzi bimowskich jest związanych z budownictwem kubaturowym, czego przyczyny leżą zapewne w szybszym rozwoju oprogramowania dla tego typu obiektów. Oczywiście istnieją narzędzia dla obiektów mostowych i technologia BIM jak najbardziej może być wykorzystywana przy projektowaniu, wznoszeniu oraz utrzymaniu takich konstrukcji. Jest tak, dlatego że BIM to przede wszystkim idea pracy i wymiany informacji. Budowanie cyfrowego modelu obiektu może być wykorzystywane niezależnie od jego typu czy przeznaczenia. Posiadanie jednego centralnego zbioru informacji z dostępem wszystkich zainteresowanych stron znacznie przyspiesza i ułatwia komunikację, a także powoduje wzrost kontroli nad przebiegiem inwestycji. Ostatnio pojawił się nawet nowy termin - BrIM (ang. Bridge Information Modeling), który opisuje narzędzia BIM przeznaczone specjalnie dla obiektów mostowych. Jednym z takich narzędzi jest oprogramowanie Tekla Structures firmy Trimble Solutions.

W celu przybliżenia zalet BIM-u można się posłużyć kilkoma przykładami obiektów zrealizowanych za pomocą tej technologii (lub jej pewnych założeń) oraz oprogramowania Tekla Structures. Pierwszy to Isoisansilta (w dosłownym tłumaczeniu most dziadka) zlokalizowany w Helsinkach w Finlandii. Nazwa obiektu jest związana z częścią miasta, w której znajduje się jeden z końców mostu Isoisanniemi, co można przetłumaczyć jako dziadek Niemi. Jest to ortotropowy stalowy most łukowy (przeznaczony dla ruchu pieszo-rowerowego) o długości 144,3 m i szerokości 4 m w środkowej części. Łuk składa się z 34 kawałków masywnych bloczków i łuków. Pod mostem znajduje się 7-metrowy prześwit, przewidziany dla żeglujących statków.

 

Rys. 1. Model mostu Teluk Kendari

 

Polecamy też: BIM jako nowy standard projektowania sieci zewnętrznych

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube