Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

BIM w projektowaniu i realizacji mostów

19.04.2019

Isoisansilta to przykład pełnowymiarowego projektu BIM, spełniającego podstawowe założenie tej technologii - wykorzystanie na każdym etapie inwestycji - od momentu składania oferty aż do oddania obiektu do użytkowania. Dzięki temu udało się wykorzystać pełen potencjał BIM-u i uzyskać wszystkie korzyści. - Od samego początku wszystkie elementy projektu byty wykonywane poprawnie. Innymi słowy nie było potrzeby przeprowadzania dodatkowych napraw, ponieważ błędy były przewidywane i eliminowane. Wierzę, że nowa technologia to kolejne innowacje, a wydajność będzie zwiększana w wielu obszarach budownictwa, np. przygotowania zbrojenia poza placem budowy - stwierdził Ville Alajoki, starszy kierownik projektu w Zakładzie Robót Publicznych miasta Helsinki.

Projektanci stworzyli trójwymiarowy model obiektu o bardzo wysokim poziomie uszczegółowienia (rys. 2). Taki cyfrowy model jest właśnie podstawą pracy w środowisku BIM. Każdy kolejny uczestnik inwestycji zamieszcza w nim wyniki swojej pracy, co sprawia, że wraz z upływem czasu model staje się rozbudowaną bazą informacji o obiekcie. Wyznacznikiem jest tu poziom LOD (ang. Level of Development) - im wyższa wartość tego wskaźnika, tym więcej informacji zawiera model. Niższe poziomy (np. LOD 100) to w zasadzie sama geometria elementów, wyższe z kolei zawierają m.in. dane o: zastosowanych materiałach, dokładnym położeniu prętów zbrojenia, rozmiarach i rozkładach śrub lub spoin, markach, kotwach transportowych.

 

Rys. 2. Model mostu Isoisansilta w Tekla Structures

 

Model 3D nie tylko usprawnia proces projektowania, ale może również zostać wykorzystany do tworzenia harmonogramów prac, wspierania produkcji i montażu różnorodnych podzespołów, a także monitorowania tych procesów. Dodatkowo w przypadku helsińskiego mostu model posłużył do zaplanowania procesu betonowania. Opatentowana funkcja Tekla Structures „sekcje wylewania” umożliwia połączenie elementów betonowych dowolnego typu w jeden obiekt (kryterium scalenia jest rodzaj mieszanki betonowej). Następnie może on zostać podzielony na mniejsze części zgodnie z kolejnością wylewania betonu.

BIM kładzie bardzo duży nacisk na płynną wymianę informacji między różnymi uczestnikami inwestycji. Podczas prac przy Isoisansilta rolę „komunikatora” odgrywało narzędzie Tekla Model Sharing, które umożliwia przechowywanie modelu w chmurze. Dzięki takiemu podejściu model był zawsze aktualny, a członkowie zespołu mieli dostęp do wszystkich potrzebnych informacji w dowolnym momencie, np. wykonawcy konstrukcji stalowej umożliwiło to precyzyjne zaplanowanie prac i płynną komunikację między placem budowy a działaniami producenta (fot. 2). Model Tekla wykorzystano również do wizualizacji poszczególnych etapów inwestycji dla klienta. Zalety BIM doceniła również indonezyjska firma PT PP (Persero) Tbk. Jeden z ich projektów infrastrukturalnych, most Teluk Kendari w południowowschodniej prowincji wyspy Sulawesi (dawniej Celebes), stanowi tego najlepszy dowód. Kiedyś zaprojektowanie tak wielkogabarytowego obiektu mostowego zajęłoby kilka miesięcy, ale projektantom (wykorzystującym Tekla Structures) udało się skrócić ten czas do jednego miesiąca. Tak jak w poprzednim przypadku tu również model wykorzystano do przygotowania zbrojenia. Z tą różnicą, że pręt „układano” w warsztacie, a na plac budowy przywożono gotowe zespoły. Pracę znacznie przyspieszyła możliwość wygenerowania z modelu plików BVBS, zawierających dokładne informacje o prętach zbrojeniowych (rys. 3). Taki plik był następnie wgrywany do maszyn (np. giętarek), które w precyzyjny sposób kształtowały i przycinały rzeczywiste pręty.

 

Fot. 2. Montaż konstrukcji stalowej wraz z konstrukcją tymczasową

 

Czytaj też: BIM w projektowaniu konstrukcji żelbetowych - zarys zagadnienia

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube