Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

BIM w projektowaniu i realizacji mostów

19.04.2019

Dodatkowo firma PT PP bardzo ceniła możliwość generowania zestawień, dzięki czemu można było dokładnie oszacować koszty i zużycie materiałów. Jako kolejną zaletę wskazano znaczne usprawnienie śledzenia wszelkich zmian w projekcie.

Następny przykład, tym razem pochodzący z naszego lokalnego rynku, to projekt estakady zrealizowanej przez firmę MP Mosty, a dokładniej wykonanie projektu warsztatowego konstrukcji stalowych obiektów mostowych: wiaduktu WK-1, estakady ES-1, estakady ES-2 (fot. 3) w inwestycji Kraków-Zabłocie. Co prawda, nie mamy tu do czynienia z pełnym BIM-em (czyli realizacją inwestycji od samego początku w tej technologii), ale z powodzeniem wykorzystano pewne elementy bimowskie w tradycyjnym projekcie. Inwestor nie wymagał realizacji inwestycji w technologii BIM, jednak w trakcie prac zauważono wiele korzyści - m.in. model 3D ułatwił i przyspieszył weryfikację ustawień elementów naprowadzających, służących do poprawnego nałożenia kolejnych poziomów dźwigarów.

 

Rys. 3. Model zbrojenia w moście Teluk Kendari

 

Mając na względzie ograniczone możliwości montażu poszczególnych fragmentów konstrukcji stalowej oraz skalę obiektu, wprowadzono podział na elementy wysyłkowe, które zostały dostosowane do możliwości wytwórczych i transportowych (pod kątem gabarytowym i w kwestii dopuszczalnego tonażu). Każdy z elementów wysyłkowych (elementy wypuszczane z wytwórni konstrukcji stalowych) stanowił część konstrukcji montowaną na budowie (fot. 4).

Elementy wysyłkowe przedstawiano na dokumentacji rysunkowej 2D: wszystkie blachy wchodzące w skład elementu wraz ze sposobem ich scalania (spawania) oraz ostateczną geometrią. W tym konkretnym projekcie nie przekazywano plików maszynowych „nc”. Do wytwórni dostarczono dokumentację rysunkową w formacie pdf i dwg. Dokumentacja była przekazywana etapami, według wcześniej ustalonego harmonogramu uwzględniającego kolejność montażu konstrukcji.

 

Fot. 3. Estakada ES-2 (Kraków-Zabłocie)

 

Przeczytaj też: Fundamentowanie obiektów mostowych na palach żelbetowych

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube