Stan wykorzystania środków Funduszu Spójności…

30.10.2008

…na koniec III kwartału 2008 r.

Do dnia 30 września 2008 r. w ramach zatwierdzonych projektów FS dla perspektywy finansowej 2004 – 2006 podpisano 219 kontraktów na łączną kwotę 3 815,3 mln EUR, co stanowi ok. 99% łącznych kosztów kwalifikowanych w projektach
w tym:
– 83 drogowe na kwotę 2 483 mln EUR (co stanowi ok. 104 % wartości kosztów kwalifikowanych projektów drogowych – przekroczenie wynika z wartości niektórych kontraktów wyższych niż szacowane na etapie ubiegania się o środki FS, różnica będzie pokryta ze środków krajowych),
– 89 kolejowych na kwotę 1 330,3 mln EUR (91% wartości kosztów kwalifikowanych projektów kolejowych),
– 47 na pomoc techniczną dla sektora transportu (w gestii MI) na kwotę 2,03 mln EUR (26,8% wartości kosztów kwalifikowanych tych projektów).
Od 1 stycznia do 30 września 2008 r. podpisano 37 kontraktów na łączną kwotę 503,03 mln EUR, w tym:
– 8 drogowych: 6 drogowych w ramach perspektywy finansowej 2004 – 2006 na kwotę 341,47 mln EUR (oraz 2 drogowe w ramach perspektywy finansowej 2007 – 2013 na kwotę 676,18 mln PLN),
– 15 kolejowych na kwotę 161,53 mln EUR,
– 14 na pomoc techniczną dla sektora transportu (w gestii MI) na kwotę 192,63 tys. EUR.

Środki Funduszu Spójności zrefundowane beneficjentom
Wartość środków Funduszu Spójności przekazanych beneficjentom w sektorze transportu do dnia 30 września 2008 r. wyniosła narastająco 1 421,4 mln EUR, co stanowi ponad 51% przyznanej kwoty dofinansowania FS. W pierwszych trzech kwartałach roku 2008 kwota ta wyniosła prawie 208 mln EUR.

Zakończone projekty FS
Do dnia 30 września 2008 r. zakończono realizację 8 projektów (inwestycyjnych i pomocy technicznej) w ramach Strategii wykorzystania Funduszu Spójności, w tym dokonano końcowego rozliczenia 3 z nich.

Projekty zakończone i rozliczone w ramach prowadzonych projektów to:
– Warszawski Węzeł Transportowy (2000/PL/16/P/PA/002);
– Przygotowanie projektu budowy Autostrady A 2, odc. Stryków – Konotopa (2002/PL/16/P/PA/010);
– Wzmocnienie nawierzchni DK nr 50 (717), odc. Sochaczew – Grójec (2000/PL/16/P/PT/004) .

Projekty zakończone, lecz jeszcze nie rozliczone to:
– Przygotowanie projektu dla Autostrady A 4, odc. Zgorzelec – Krzyżowa (2002/PL/16/P/PA/007);
– Budowa Autostrady A 4, odc. Kleszczów – Sośnica (2000/PL/16/P/PT/001);
– Budowa Autostrady A 2, odc. Konin – Łódź, Sekcja: Emilia – Stryków II (2003/PL/16/P/PT/020);
– Budowa Autostrady A 2, odc. Konin – Łódź, Sekcja: Konin – Koło – Dąbie – Wartkowice – Emilia (2004/PL/16/C/PT/001);
– Przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E-65, odc. Warszawa – Działdowo – Gdynia (2001/PL/16/P/PA/005).

W czerwcu 2008 r. przekazano do Komisji Europejskiej wnioski o płatności końcowe dla czterech projektów Funduszu Spójności:
– Budowa Autostrady A 4, odc. Kleszczów – Sośnica (2000/PL/16/P/PT/001);
– Budowa Autostrady A 2, odc. Konin – Łódź, Sekcja: Emilia – Stryków II (2003/PL/16/P/PT/020);
– Budowa Autostrady A 2, odc. Konin – Łódź, Sekcja: Konin – Koło – Dąbie – Wartkowice – Emilia (2004/PL/16/C/PT/001);
– Przygotowanie projektu modernizacji linii kolejowej E-65, odc. Warszawa – Działdowo – Gdynia (2001/PL/16/P/PA/005).

Do Komisji Europejskiej przekazano także raporty końcowe dla ww. projektów Funduszu Spójności, z wyjątkiem Przygotowania projektu modernizacji linii kolejowej E-65, odc. Warszawa – Działdowo – Gdynia (2001/PL/16/P/PA/005).
W związku z powyższym resort oczekuje na przekazanie płatności końcowych z Komisji Europejskiej na rachunki Instytucji Płatniczej dla Funduszu Spójności oraz Rachunki Narodowego Funduszu Środków Pomocowych z Unii Europejskiej ISPA.

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in