Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

System samodoskonalenia zawodowego - e-learning w PIIB

08.03.2012

Postęp naukowo-techniczny, jakiego jesteśmy świadkiem w okresie ostatnich dekad, wymusza na osobach chcących zdobywać wiedzę model stałego podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych.

W obecnym społeczeństwie coraz częściej określanym mianem informacyjnego, osobom uczestniczącym w budowaniu społeczeństwa opartego na wiedzy z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania telekomunikacyjne i multimedialne. Jednym z rozwiązań dających możliwość szybkiego pozyskania nowych umiejętności jest nauczanie na odległość za pomocą przekazu multimedialnego, tzw. e-learningu.

E-learning, jako koncepcja szerszego pojęcia nauczania na odległość, wykorzystuje wszelkie możliwe dostępne media w celu przeprowadzenia procesu nauczania. W ubiegłym wieku, wraz z upowszechnieniem radia a później telewizji, forma nauczania na odległość odbywała się poprzez słuchowiska radiowe lub programy telewizyjne. Ta forma nauczania nie była jednak pozbawiona wad. Najważniejszą z nich była jednostronność przekazu. Obecnie pojęcie nauczania na odległość kojarzone jest z wykorzystywaniem komputerów osobistych, CDROM-u, sieci komputerowych i Internetu. Nowoczesne, multimedialne, wspomagane komputerowo formy przekazu umożliwiają przeprowadzenie procesu nauczania w różnych konfiguracjach, w zależności od formy przekazywania wiedzy. Najczęściej spotykaną formą nauczania e-learningowego jest konfiguracja, w której stroną przekazującą wiedzę i egzaminującą jest komputer. Należy jednak podkreślić, że e-learning nie ma na celu wyparcia tradycyjnych form nauczania i doskonalenia zawodowego, a raczej należy traktować go jako dobre uzupełnienie tradycyjnych metod nauczania. Ponadto e-learning umożliwia nam samodzielne wybranie miejsca, czasu i dostosowanie tempa pozyskiwania wiedzy. Szkolenia te mogą być bardziej efektywne, gdyż umożliwiają dostarczanie wiedzy w sposób ciągły, mniejszymi porcjami i różnymi metodami, co może mieć kluczowe znaczenie dla zapamiętywania i wykorzystywania nowych umiejętności.

Biorąc pod uwagę niewątpliwe zalety nauczania za pomocą nowoczesnych technik komputerowych Polska Izba Inżynierów Budownictwa uruchomiła dla swoich członków pilotażowy internetowy system e-learningowy. Dostęp do systemu e-learningowego możliwy jest poprzez zalogowanie się w portalu PIIB na stronie www.piib.org.pl za pomocą loginu i hasła przekazanego w związku uruchomieniem w ubiegłym roku systemu elektronicznych zaświadczeń członkostwa w izbie.

 

Rys. 1. Strona główna Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa

 

Rys. 2. Umiejscowienie zakładki z kursami e-learningowymi

 

Obecnie, w wersji pilotażowej zostały udostępnione dla członków izby dwa szkolenia przygotowane metodą e-learningową:

- Wprowadzenie do Eurokodów;

- Wprowadzenie do projektowania konstrukcji zbrojonych geosyntetykami.

 

 


Rys.3. Ekrany szkoleniowe dostępnych obecnie kursów e-learningowych

 

Wprowadzenie do Eurokodów

Opracowanie merytoryczne do zagadnienia Eurokodów zostało przygotowane przez prof. dr hab. inż. Antoniego Biegusa, wieloletniego pracownika naukowego Katedry Konstrukcji Metalowych Politechniki Wrocławskiej. Przedmiotem szkolenia jest wprowadzenie do zagadnień związanych z wdrażaniem Eurokodów, do których wprowadzenia i stosowania Polska zobowiązała się w momencie przystąpienia do Unii Europejskiej.

Eurokody są zestawem Norm Europejskich (EN) podających zasady projektowania i wykonania konstrukcji oraz sposoby weryfikacji cech wyrobów budowlanych o znaczeniu konstrukcyjnym, dzięki którym w krajach Unii Europejskiej obowiązuje jednolite podejście do tego zagadnienia.

 

Wprowadzenie do projektowania konstrukcji zbrojonych geosyntetykami

Szkolenie zostało przygotowane na podstawie opracowań merytorycznych mgr inż. Krzysztofa Czmiela. Po przeprowadzeniu szkolenia, kursant zdobędzie wiedzę z zakresu:

- fizyko-mechanicznych właściwościach zbrojenia geosytetycznego,

- reologii polimerów i wykonanych z nich geosyntetyków,

- mechanizmów współpracy zbrojenia z otaczającym go gruntem,

- zasad projektowania nasypów ścian oporowych zbrojonych geosyntetykami.

Warto podkreślić, że szkolenie zostało wzbogacone o ciekawy zarys historyczny konstrukcji z gruntu zbrojonego, co dodatkowo zachęca do odbycia szkolenia.

 

W chwili obecnej trwają intensywne prace nad przygotowaniem kolejnych szkoleń e-learningowych, mogących rozszerzyć wąską, jak na razie, bazę szkoleń. W ciągu kolejnych dwóch lat planowane jest stworzenie pokaźnej bazy szkoleniowej, tak aby ta forma nauczania stała się wydajnym narzędziem podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Dlatego też bardzo istotną sprawą będą uwagi i opinie członków, którzy zapoznali się z udostępnionymi szkoleniami.

 

Mamy nadzieję, że ta elastyczna forma nauczania znajdzie wielu zwolenników, szczególnie wśród tej grupy członków izby, którym obowiązki zawodowe nie pozwalają na podnoszenie swoich kwalifikacji w organizowanych przez okręgowe izby kursach stacjonarnych. Liczymy na współpracę wszystkich członków izby i zachęcamy do przysyłania na adres e-mail Biura Krajowej Izby lub biura okręgowej izby propozycji nowych tematów szkoleń w systemie e-learnigowym.

 

Adam Kuśmierczyk

kierownik sekcji informatyczno-ubezpieczeniowej PIIB

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+