Nowatorskie rozwiązania w mostownictwie i geoinżynierii

13.06.2014

15 maja odbyło się 17. seminarium z cyklu spotkań inżynierskich organizowanych przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Współorganizatorami spotkania była Firma Titan Polska i Oddział Warszawski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.

Seminarium połączone było z jubileuszem 55-lecia pracy zawodowej inżyniera Janusza Wiśniewskiego, wybitnego mostowca praktyka – „ojca chrzestnego” Oddziału Warszawskiego ZMRP. Okazją do zorganizowania seminarium był ustanowiony 18 maja Dzień Mostowca. Seminarium zgromadziło liczną (190 osób) grupę uczestników, którzy w anonimowych ankietach wysoko ocenili seminarium.

W pierwszym wystąpieniu Piotr Rychlewski przedstawił osiągnięcia i dorobek zawodowy mgr inż. Janusza Wiśniewskiego. Wśród wielu otrzymanych wyróżnień za swoja pracę zawodową najważniejszym osiągnięciem dla jubilata był medal za wybitne osiągnięcia w polskim mostownictwie przyznany przez kapitułę Medalu ZMRP za wieloletnią twórczą działalność w wykonawstwie mostowym. Medal ten jest szczególnym wyróżnieniem środowiska mostowego. Dotychczas uhonorowano nim jedynie 52 osoby i był on indywidualnie odlewany dla każdej z nich.

 

Bohaterowie seminarium, od lewej: Marco Bonanno, Marco Barbanti, Robert Sołtysik, „Franek”, Natalia Maca, Jakub Sierant, Kazimierz Flaga, Barbara Rymsza, Piotr Rychlewski, Andrzej Radoszewski, Cezary Monkiewicz, Zbigniew Szubski, a z ekranu spogląda jubilat Janusz Wiśniewski

 

Natalia Maca w referacie o termopalach zaprezentowała z pasją inspirujące rozwiązania, które coraz częściej stosowane są w Europie i umożliwiają odzyskiwanie ciepła z gruntu za pośrednictwem pali fundamentowych. W sprzyjających warunkach jest to korzystne uzupełnienie systemu ogrzewania i klimatyzacji w budynkach. Kolejny referat Jakuba Sieranta dotyczył mniej znanych aspektów projektowania mikropali. Autor skoncentrował się na zagadnieniach doboru materiałów i wymaganych właściwości. Wiele ciekawych rzeczy można było się dowiedzieć z wystąpienia Roberta Sołtysika o pracy pod wodą. Autorem referatu był nurek z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem. Przedstawił w swoim wystąpieniu uwarunkowania pracy pod wodą, z których wynikało, że podwodnie można wykonać prawie cały zakres robót budowlanych. Nie zalecono jedynie spawania konstrukcyjnego. Bohaterem prezentacji był „Franek”, czyli kompletny strój nurka klasycznego z połowy ubiegłego stulecia używany do początku lat 90. Zaprezentowano również kilka używanych na przestrzeni lat hełmów nurkowych, aż do najnowszego używanego współcześnie z półmaską do oddychania, wyposażonego w telefoniczna łączność przewodową, kamerę i oświetlenie.

 

Kompletny strój nurka wraz ze stosowanymi hełmami

 

Kolejnym bohaterem był tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Jego średnica jest nieporównywalnie większa od pierwszych tarcz TBM zastosowanych w Warszawie. W zastępstwie przedstawicieli inwestora o szczegółach i różnicach między dotychczas zastosowanymi w Polsce tarczami TBM opowiedział na podstawie własnych doświadczeń Piotr Rychlewski. O jednym z największych wyzwań podczas budowy centralnego odcinka II linii metra w Warszawie opowiedzieli Marco Barbanti i Marco Bonanno. Płytkie przejście tarcz TBM pod starymi kamienicami na Pradze było jednym z najbardziej emocjonujących etapów budowy II linii metra w Warszawie. Budowa mostu przez Wisłę w Toruniu była jedną z ciekawszych realizacji mostowych w Polsce. Sposób budowy, montaż elementów i spławianie rzeką zostało zaprezentowane przez Zbigniewa Szubskiego. Bardzo ciekawy był sposób budowy mniejszego wiaduktu łukowego w Grodzisku Mazowieckim. O pomyśle i zastosowanych technologiach budowy opowiedział projektant Krzysztof Topolewicz. Ostatni referat prezentujący nowoczesne technologie w czasie budowy mostu przez Wisłę w Kwidzynie doskonale wpisywał się w tematykę seminarium „Nowatorskie rozwiązania w mostownictwie”. Prelegentami byli Andrzej Radoszewski i Cezary Monkiewicz.

 

 

Uczestnicy bezkonkurencyjnie uznali za najciekawszy referat o budowie mostu w Toruniu. Na drugim miejscu uplasował się referat dotyczący termopali, a na trzecim – robót podwodnych. Ankietowani jednogłośnie uznali, że chcieliby uczestniczyć w kolejnym seminarium, co zdarzyło się drugi raz w historii spotkań.

Rolę eksperta seminarium pełnił tym razem prof. Kazimierz Flaga, uznany autorytet w dziedzinie inżynierii i mostów. Komentując wystąpienia uznał seminarium za bardzo udane i wartościowe. Szczególnie docenił zaangażowanie autorów.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in