Wycieczka techniczna – budowa gazoportu w Świnoujściu

27.07.2012

12 maja br. grupa 55 członków Lubuskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwaz rejonów Gorzowa, Zielonej Góry i Żar wizytowała budowę Terminala Regazyfikacyjnego PLNG w Świnoujściu, mającego w przyszłości przyjmować drogą morską ciekły gaz ziemny z rejonu Zatoki Arabskiej, m.in. z Kataru.

Cały terminal zajmujący ok. 46 ha terenu wraz z falochronem i portem gazowców tworzy Polski Gazoport w Świnoujściu.

Na budowie zostaliśmy przyjęci niezwykle serdecznie przez Generalnego Realizatora Inwestycji – międzynarodowe konsorcjum firm: Saipem-PBG-Techint.

Gospodarzami spotkania byli członkowie naszej izby pracujący na tej budowie, inżynierowie: Andrzej Michalski – kierownik robót konstrukcyjnych, Bogusław Wołczecki – kierownik robót instalacyjnych sanitarno-technologicznych oraz Zygmunt Grochowina – kierownik robót instalacyjnych elektrycznych. Kierownikiem Budowy jest mgr inż. Piotr Laskowski. Inwestorem zadania – PLNG i GAZ System.

 

 

Najbardziej zaawansowane w budowie są dwa zbiorniki żelbetoweo średnicy ok. 90 m i wysokości ok. 60 m każdy, zbudowane w technologii szalunków ślizgowych (obecnie w stanie surowym) jako przyszłe magazyny ciekłego gazu o pojemności roboczej ok. 160 tys. m³ każdy. Obecnie trwają zaawansowane roboty montażowe dachów stalowych zbiorników żelbetowych, obiektów techniczno-technologicznych oraz budowa estakad żelbetowych i sieci sanitarnych podziemnych. Wartość inwestycji całego gazoportu, w skład którego wchodzą falochron, port dla gazowców i terminal regazyfikacyjny wraz z infrastrukturą towarzyszącą, to ok. 7 mld zł. Gaz w postaci płynnej, dostarczonej gazowcami, gromadzony w zbiornikach będzie zamieniany w procesie regazyfikacji na terenie terminala w postać gazową i tłoczony do sytemu gazociągów Polski, a także wywożony cysternami samochodowymi i kolejowymi.

Wyzwaniem dla wykonawców są roboty izolacyjne części naziemnej zbiorników i gruntu w strefie posadowienia,umożliwiających magazynowanie ciekłego gazu w temperaturze –163ºC oraz budowa kilkudziesięciu kilometrów sieci sanitarno-technologicznych.

Roboty rozpoczęto we wrześniu 2010 r., a zakończenie ich planuje się na lipiec 2014 r.

Byliśmy pierwszą zorganizowaną grupą inżynierów wizytującą tę inwestycję i dostaliśmy od gospodarzy zaproszenie na 2013 r., kiedy będą realizowane znaczące roboty instalacyjno-technologiczne, oraz na 2014 r. – na czas rozruchu technologicznego terminala. Dziękujemy.

 

Andrzej Surmacz

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in