Dworce w Dolinie Popradu – modernizacja i rozbudowa

08.04.2020

12 dworców kolejowych w Dolinie Popradu zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych w formule „projektuj i buduj”.

 

Dworzec w Wierchomli Wielkiej (fot. Andrzej Błaszczak/Wikipedia)

 

PKP S.A. podpisała umowy na modernizację i budowę 12 dworców w Dolinie Popradu. W ramach przedsięwzięcia przebudowane i dostosowane do współczesnych standardów zostaną stacje w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Starym Sączu. Oprócz tego ostatniego podlegają one ochronie konserwatorskiej. Przebudowa tych obiektów będzie przebiegała kompleksowo, to znaczy obejmie zarówno renowację elementów historycznych, jak i przystosowanie ich do współczesnych wymogów i przepisów budowlanych oraz przeciwpożarowych. Budynki zostaną również dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Natomiast całkiem nowe dworce mają powstać w Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku. Powierzchnia użytkowa każdego budynku będzie miała do 100 m². Ich wygląd zostanie dostosowany do otoczenia, a wnętrza będą odpowiadały nowym standardom w zakresie obsługi podróżnych. Korzystnie zmieni się także otoczenie dworców. W ich pobliżu znajdą się nowa mała architektura, w tym wiaty rowerowe oraz parkingi.

Szczegółowe rozwiązania przyjęte dla poszczególnych lokalizacji poznamy po zakończeniu prac projektowych, które właśnie się rozpoczęły. Następnym etapem będzie już rewitalizacja lub budowa dworców. Zakończenie realizacji wszystkich obiektów zaplanowano na połowę 2022 r. Łączny koszt inwestycji wyniesie blisko 60 mln zł brutto. Są one dofinansowane ze środków unijnych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.

 

Modernizacja i budowa 12 dworców w Dolinie Popradu jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii Polskich Kolei Państwowych S.A. W ramach Programu Inwestycji Dworcowych do 2023 r. na terenie całego kraju zostanie zmodernizowanych lub wybudowanych 189 dworców kolejowych. Wartość tego programu szacowana jest na blisko 1,66 mld zł netto. Większość zadań, czyli około 75%, zostanie sfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnych Programów Operacyjnych. Pozostałe inwestycje będę finansowane przez budżet państwa oraz PKP S.A.

 

Czytaj także: Nowy dworzec kolejowy w miejscowości Czeremcha

Częstochowa Główna – znamy projekt

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in