Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Impregnacja i wzmocnienie nawierzchni betonowych

Artykuł sponsorowany

13.05.2009

Pierwszym skojarzeniem zwrotu impregnacja betonu, jakie nasuwa nam się do głowy, to solidne zabezpieczenie betonu przed migracją wody i tlenu. Jako że temat konstrukcji żelbetowych i konstrukcji mostowych jest poruszany na wszystkich uczelniach politechnicznych, pragnę się zająć tematem mniej spotykanym, a mianowicie impregnacją betonowych powierzchni jezdnych.

Idąc naprzeciw wymogom stawianym dla powierzchni, po których poruszają się samoloty, należy podjąć współpracę z Instytutem Techniki Wojsk Lotniczych, ponieważ wymogi, jakie stawia dla betonu Instytut Budowy Dróg i Mostów, są w pełni wystarczające do eksploatacji dróg betonowych (autostrad), ale niewystarczające dla ruchu statków powietrznych w czasie startu czy lądowania samolotów. Tu idealna impregnacja betonu powoduje zalegające kałuże wody, które mogą doprowadzić w szybkim stopniu do zjawiska akwaplaningu podczas ruchu pojazdów, a to prowadzi do wypadków i katastrof. Ponadto bardzo ważnym składnikiem wytrzymałości podłoża betonowego jest nasiąkliwość paliwem, którego ciężar właściwy jest mniejszy od ciężaru właściwego wody, prowadzi do szybszej korozji betonu i bardzo śliskiej jego nawierzchni. Kolejnym czynnikiem jest odporność na gwałtowne zmiany temperatury podłoża, które jest narażone podczas gwałtownej zmiany pogody i wydzielane przez pojazdy spaliny. Następnym czynnikiem stwarzającym zagrożenie dla jakości podłoża betonowego jest stosowanie środków odladzających, bez których nie można utrzymać prawidłowego stanu nawierzchni w okresie zimy podczas opadów deszczu lub śniegu. Firma Remmers stworzyła produkt o nazwie Viscacid Beton- und Estrichverfestiger i przed wprowadzeniem do zastosowania na powierzchniach jezdnych podjęła współpracę z Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, uzyskując pełną aprobatę spełniającą kryteria dla środków impregnacyjnych powłok ochronnych i nawierzchni lotniskowych z betonu cementowego. Wymogi, jakie stawia ten instytut, są wyższe, a zatem spełnienie ich ma automatycznie spełnione warunki dla nawierzchni betonowych na autostradach.
 
 
Viscacid Beton- und Estrichverfestiger to alkaliczny roztwór krzemianowy do wzmacniania i chemicznego uszczelnienia powierzchni betonu i jastrychu cementowego, uszczelnia i wzmacnia beton oraz jastrych cementowy zarówno na powierzchni, jak również strukturalnie (pory kapilarne i drobne rysy). Przez wzmocnienie, uszczelnienie powierzchni oraz związane z tym zmniejszenie nasiąkliwości kapilarnej środek Viscacid Beton- und Estrichverfestiger stanowi skuteczną ochronę przed zabrudzeniem i innymi uszkodzeniami struktury porowatej powodowanymi przez płynne media (np. woda, oleje, benzyna, roztwory solne). Poza tym przez zastosowanie produktu zmniejszana jest skłonność podłoża do ścierania i pylenia się. Aplikacja produktu polega na metodzie bezciśnieniowego nasączania: oczyszczoną powierzchnię betonu/jastrychu należy w odpowiednim czasie (najlepiej jeden dzień przed impregnacją) wstępnie zmoczyć. Gdy podłoże jest matowo mokre, należy nanieść na nie produkt Viscacid Beton- und Estrichverfestiger. Następnie (po ok. 30 minutach) wyciera się powierzchnię twardą szczotką. Po powstaniu żelu nadmiar należy wymieszać z wodą stosowaną w dużej ilości, przetrzeć szczotką i pozostawić do wyschnięcia. Przy nakładaniu produktu Viscacid Beton- und Estrichverfestiger na dużych powierzchniach zaleca się stosowanie maszyn czyszczących z urządzeniem odsysającym. Jeżeli na powierzchni pozostaną resztki mieszanki wody i żelu, powstałe białe kryształy można następnego dnia zamieść miękką miotłą.
Produkt nie może być stosowany na powierzchniach zaimpregnowanych zarówno żywicami syntetycznymi, jak również w przypadku ekstremalnie uszkodzonej struktury porowatej (wyłomy, rysy lub pory makroskopowe). Rozcieńczalnikiem dla tego produktu jest woda niebiorąca udziału w reakcjach, dlatego reakcje żelowania i krystalizacji rozpoczynają się w momencie odparowania wody. Na powierzchni rozpoczyna się to po ok. 30 minutach i w coraz głębszych fazach odparowywanie wody jest coraz wolniejsze, dlatego wgłębnie kończy się po ok. 90 dniach. Czyszczenie w stanie świeżym czystą wodą. Przereagowany materiał można usunąć jedynie mechanicznie.
Przez zastosowanie wyżej wymienionego preparatu uzyskujemy zmniejszenie nasiąkliwości o ponad 80% dla wody i ponad 30% dla paliwa. Obniżenie wytrzymałości na ściskanie po 200 cyklach zamrażania i rozmrażania o jedyne 2,4%. Bardzo ważnym elementem jest brak pogorszenia przyczepności farb do stosowania oznaczeń poziomych na zaimpregnowanej powierzchni. Spełniając wszystkie warunki dla wymogów powierzchni jezdnych, preparat Viscacid Beton- und Estrichverfestiger w pełni może być zastosowany w innych dziedzinach, jak: betonowe nawierzchnie autostrad, betonowe nawierzchnie parkingowe czy impregnacja przemysłowych hal produkcyjnych.
 
Ireneusz Gmaj
 
 
 

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube