Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

VII edycja Kampanii Dobry Beton

29.04.2010

25 marca br. w reprezentacyjnych pomieszczeniach gmachu Centrum Olimpijskiego PKOl w Warszawie odbyła się VII Gala Kampanii „Dobry Beton”, zorganizowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce.

Punktem kulminacyjnym uroczystości była ceremonia wręczenia laureatom certyfikatów oraz pieczęci jakości, w obecności osób zarządu firm członkowskich, zaproszonych producentów nie zrzeszonych w SPBT, delegacji stowarzyszeń pokrewnych, reprezentacji urzędów centralnych, ośrodków akademickich i naukowo-badawczych, dziennikarzy oraz innych prominentnych gości. Przy okazji rozpowszechniono specjalnie wydrukowany „Katalog wyróżnionych Znakiem Jakości - LIDERZY BETONU TOWAROWEGO (edycja VII – 2009/2010)”.

Do konkursu w ramach jego ostatniej odsłony przystąpiło 39 wytwórni betonu towarowego, które złożyły wnioski akcesyjne już z końcem sierpnia 2009 r. Jak potwierdził obiektywny audytor – każda z nich wyposażona była w zautomatyzowany węzeł produkcyjny, sterowany komputerem, zespolony z blokiem podgrzewania komponentów oraz z systemem utylizacji resztek poprodukcyjnych (stacja recyklingu lub zespół odstojników). Analogicznie jak w latach ubiegłych, kandydującą wytwórnię sprawdzano pod kątem wymagań regulaminowych, obejmujących następujące bloki kryteriów: „personel zakładu”, „surowce”, „produkcja i dostawa”, „badania” i „ochrona środowiska”. W grudniu 2009 r. dokumentację poaudytową zweryfikowała Komisja SPBT ds. Znaku Jakości, wstępnie sugerując rozstrzygnięcia. Wtedy też kandydaci, u których Audytor doszukał się usterek - otrzymali nakaz ich usunięcia w ciągu miesiąca. W lutym br. tok wielostopniowej procedury kwalifikacyjnej prześledził Zarząd SPBT, który nominował pretendentów Kapitule Znaku Jakości, ta zaś - po kolejnym przeanalizowaniu danych zbiorczych – rekomendowała ich do odznaczenia.
 
Katalog nagrodzonych wytwórni betonu towarowego w ramach VII edycji Kampanii DOBRY BETON
 
Niezależna Kapituła, która pod przewodnictwem prof. dra hab. inż. Lecha Czarneckiego (Politechnika Warszawska) działała dotąd w składzie: Luc Callebat (Przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu), dr inż. arch. Jerzy Grochulski (Prezes Stowarzyszenia Architektów RP – SARP), prof. dr hab. inż. Jan Małolepszy (AGH Kraków) i Ryszard Pazdan (Prezes ATMOTERM S.A.) - uległa w tym roku poszerzeniu o osobę Pani Dyrektor Teresy Jakutowicz z Ministerstwa Infrastruktury.
 
Kto uhonorowany został prestiżowym Znakiem Jakości SPBT?
 
10 spośród wyróżnionych to debiutanci. Emblemat „Dobry Beton” przyznano im na okres 2 lat. Pozostałych 29 to prolongujący, którzy Znakiem Jakości będą legitymować się co najmniej przez następne 4 lata. M.in. przedłużono ważność odznaczenia 3 mobilnym wytwórniom, wędrującym po kraju za większymi inwestycjami budowlanymi. Regionalnie – 4 laureatów wywodzi się z Dolnego Śląska, 4 – z Katowickiego, po 2 – z Gorzowa Wielkopolskiego, Lublina i Warszawy. Wyraźnie uaktywniły się ośrodki mniejsze, jak np. Kościerzyna, Oleśnica, Świebodzin, Tczew, Wolin.
 
Cieszy, że po wyróżnienie „Dobry Beton” coraz odważniej i z dobrym skutkiem sięgają zainteresowani spoza kręgu znanych, ogólnopolskich czy regionalnych sieci wytwórni betonu towarowego – jak np. zakład z Gostynia, Ostródy czy Ustronia Morskiego. Wg rozeznania Stowarzyszenia, w kraju działa co najmniej kilkanaście, w pełni wyposażonych, nowoczesnych fabryk betonu, funkcjonujących w oparciu o kapitał rodzimy. Ich standard technologii oraz stopień dostosowania do wymagań postępowej normy europejskiej PN-EN 206-1 „Beton...” upoważniałby je do wystąpienia o certyfikat „Dobry Beton”.
Ale wszystko – to ciągle kropla w morzu. Na ponad 1200 zakładów betonu towarowego zlokalizowanych w Polsce - zaledwie 7% z nich należy dziś do elity Znaku Jakości SPBT.
 
Laureaci VII edycji Znaku Jakości
 
Przy okazji warszawskiego podsumowania VII edycji Kampanii „Dobry Beton” wręczono 2 statuetki „za innowacyjność”. Tym razem uhonorowano nimi:
- Spółkę „CEMEX Polska” za „...zastosowanie betonu SCC klasy C30/37 zawierającego CEM III/A NA – do zabetonowania w ciągu 6 dni dwóch, masywnych, gęstozbrojonych bloków fundamentowych o objętości 2920 m3 każdy, potrzebnych do zakotwienia mostowych łuków stalowych – jako rozwiązanie alternatywne do klasycznego betonu mostowego, przewidzianego projektem...” (budowa: wiadukt WD464 czteropasmowej łącznicy G1, umożliwiającej zjazd do Gliwic – w obrębie aktualnie największego w Polsce węzła „Sośnica” autostrad A1 i A4),
- Spółkę „Budokrusz” za „...opracowanie logistyki i realizację dostaw 166 tyś. m3 betonu na budowę Stadionu Narodowego w Warszawie, z zapewnieniem ciągłości równoległego zaopatrzenia 21 sekcji budowy...” (czas realizacji dostaw: 6.06.2009. – 30.06.2010.).
 
dr inż. Zdzisław Kohutek
Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube